Eksperci: trzeba wyrównać szanse polskim firmom

Polski świat pracodawców protestuje przeciwko nowym przepisom Komisji Europejskiej, które zagrażają m.in. kilkunastu tysiącom firm transportowych.

2016-03-30, 14:43

Eksperci: trzeba wyrównać szanse polskim firmom
Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan i dr Marek Dietl z Instytutu Sobieskiego. Foto: PR24

Posłuchaj

Puls gospodarki cz. 1 – gośćmi w Polskim Radiu 24 byli Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, dr Marek Dietl z Instytutu Sobieskiego i Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan (Grażyna Raszkowska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Chodzi o nowelizację dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.

Dyrektywa nie powinna obejmować kierowców, podkreśla Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

- Stoimy na stanowisku, że ta dyrektywa nie powinna obejmować kierowców, ponieważ oni nie są delegowanymi pracownikami, to znaczy takimi, których wysyła się do wykonania zadań pod kierownictwem innej jednostki organizacyjnej w jakimś państwie. Przecież kierowca nie jedzie i nie pracuje tam na rynku, jeżdżąc różnymi samochodami, tylko wysyłany jest samochodem z Polski, należącym do polskiej firmy. Nie realizuje tam usługi, nie pracuje dla kogoś, tylko pracuje dla polskiego pracodawcy – mówi Jeremi Mordasewicz.


Posłuchaj

Jeremi Mordasewicz: ta dyrektywa nie powinna obejmować kierowców 0:49
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Problem wziął się z przekonania, że to my podbieramy im pracę, dodaje Jeremi Mordasewicz.

- Ponieważ część mieszkańców zachodniej Europy uważa, że Polacy, przybysze ze wschodniej Europy stanowią dla nich nieuczciwą konkurencję, chcą podnieść koszty pracy osób ze Wschodu, żeby móc żądać wyższych wynagrodzeń i zachować ileś miejsc pracy dla siebie, mimo że to jest w gruncie rzeczy margines działalności europejskiej, bo mówimy mniej więcej o 1 – 2 proc. zatrudnionych – zaznacza ekspert Konfederacji Lewiatan.


Posłuchaj

Jeremi Mordasewicz: część mieszkańców zachodniej Europy uważa, że Polacy, przybysze ze wschodniej Europy stanowią dla nich nieuczciwą konkurencję 0:33
+
Dodaj do playlisty

 

Z kolei Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, uważa, że problem transportowców to przejaw brutalnie walki konkurencyjnej.

REKLAMA

- To jest przejaw walki konkurencyjnej. Oni załatwiają swoje interesy i starają się drogami pozarynkowymi wyeliminować polskie firmy - mówi Cezary Kaźmierczak.


Posłuchaj

Cezary Kaźmierczak: to jest przejaw walki konkurencyjnej 0:16
+
Dodaj do playlisty

 

Dr Marek Dietl z Instytutu Sobieskiego i doradca gospodarczy prezydenta uważa, że najważniejsze jest wyrównanie szans pomiędzy polskimi i zagranicznymi firmami.

- Wydaje się, że realnym projektem jest tylko to, żeby przynajmniej na polskim rynku wyrównać szanse zagranicznego i polskiego kapitału. Gdyby to udało się osiągnąć, to już byłby przewrót rewolucyjny w dotychczasowej polityce gospodarczej i zmiana, która mogłaby zaowocować. Oczywiście na arenie europejskiej też powinniśmy walczyć o równość – podkreśla dr Marek Dietl.

REKLAMA


Posłuchaj

Marek Dietl: na arenie europejskiej też powinniśmy walczyć o równość 0:34
+
Dodaj do playlisty

 

Wskazuje też inne branże, które mają problemy na Zachodzie Europy.
 

- Jest mnóstwo innych utrudnień, czy to dla firm budowlanych, czy np. dla firm z sektora zaopatrzenia szpitali, które nie pozwalają polskim firmom łatwo konkurować na innych rynkach. Te firmy są dyskryminowane w innych krajach – mówi gość Polskiego Radia 24.


Posłuchaj

Marek Dietl: jest mnóstwo innych utrudnień 0:19
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

W transporcie drogowym Polska ma już 24 proc. europejskiego rynku.

Grażyna Raszkowska, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej