Z unijnych środków skorzysta port w Szczecinie i Terminal LNG w Świnoujściu
Województwo Zachodniopomorskie zainwestowało wiele środków unijnych w rozwój turystyki, ale dostrzegło również szanse wynikające z programów Badania i Rozwój. Skorzystały na tym m.in. uczelnie wyższe w regionie. W jednej z nich powstał m.in. symulator terminala LNG w Świnoujściu.
2015-06-14, 13:38
Posłuchaj
─ Perspektywa 2014-20 to również wielkie szanse dla dalszego rozwoju infrastruktury drogowej i szpitalnej, czyli wszystkich obszarów dotychczas gorzej dofinansowanych – mówi Dorota Kowalewska, Dyrektor Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Szczecinie.
Jak podkreśla, w województwie znajduje się bardzo dużo uzdrowisk, stąd samorząd musi przeznaczyć gross środków unijnych na te obszary. Duża część pieniędzy przeznaczone zostanie na połączenie myśli technicznej, naukowej z biznesem. Jak mówi ekspertka, w tej perspektywie to nie uczelnia dostaje przede wszystkim pieniądze, ale pracodawca, który chce wdrożyć nowe wynalazki czy innowacyjne rozwiązania.
Unijne pieniądze na symulator Terminala LNG w Świnoujściu
─Z unijnego wsparcia skorzystał również Akademia Morska w Szczecinie, m.in. Centrum Technologii Przywozów Płynnych, mówi inżynier Monika Haponionek. Dzięki nim zakupiono symulatory do przewozu ładunków płynnych oraz symulator terminali, na których odbywa się załadunek takich ładunków. Jednym z nich jest terminal LNG w Świnoujściu.
Nowe inwestycje w Porcie Szczecin
Wsparcie ze środków unijnych dotyczy również polskich portów. ─ Korzystamy z nich już od dawna, mówi Paweł Adamarek, wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. W ciągu ostatniej perspektywy w latach 2007-14 zrealizowano pięć projektów o wartości przekraczającej 320 mln zł. Dzięki pieniądzom z Unii zmodernizowano wszystkie najważniejsze drogi w porcie, linie kolejowe, Nabrzeże Zbożowe w Szczecinie, Terminal Zbożowy, wybudowano nowy terminal promowy w Świnoujściu oraz cztery parkingi samochodowe – wymienia Adamarek.
REKLAMA
Z pieniędzy z najnowszej perspektywy 2014-20 planowane jest pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 m, dzięki czemu do Szczecina zawiną większe statki, rozpoczynany jest projekt związany z Terminalem Promowym w Świnoujściu, dzięki któremu będzie można obsługiwać ładunki różnymi środkami transportu.
Dominik Olędzki, jk
REKLAMA