Z unijnych środków skorzysta port w Szczecinie i Terminal LNG w Świnoujściu

Województwo Zachodniopomorskie zainwestowało wiele środków unijnych w rozwój turystyki, ale dostrzegło również szanse wynikające z programów Badania i Rozwój. Skorzystały na tym m.in. uczelnie wyższe w regionie. W jednej z nich powstał m.in. symulator terminala LNG w Świnoujściu.

2015-06-14, 13:38

Z unijnych środków skorzysta port w Szczecinie i Terminal LNG w Świnoujściu
Z pieniędzy z najnowszej perspektywy 2014-20 planowane jest pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 m. Foto: Wikimedia Commons, DavidStettiner

Posłuchaj

O wykorzystaniu unijnych środków w woj. Zachodniopomorskim, w tym na port w Szczecinie i terminal LNG w Świnoujściu w radiowej Jedyne./Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

─ Perspektywa 2014-20 to również wielkie szanse dla dalszego rozwoju infrastruktury drogowej i szpitalnej, czyli wszystkich obszarów dotychczas gorzej dofinansowanych – mówi Dorota Kowalewska, Dyrektor Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Szczecinie.

Jak podkreśla, w województwie znajduje się bardzo dużo uzdrowisk, stąd samorząd musi przeznaczyć gross środków unijnych na te obszary. Duża część  pieniędzy przeznaczone zostanie na połączenie myśli technicznej, naukowej z biznesem. Jak mówi ekspertka, w tej perspektywie to nie uczelnia dostaje przede  wszystkim pieniądze, ale pracodawca, który chce wdrożyć nowe wynalazki czy  innowacyjne rozwiązania.

Unijne pieniądze na symulator Terminala LNG w Świnoujściu

─Z unijnego wsparcia skorzystał również Akademia Morska w Szczecinie, m.in. Centrum Technologii Przywozów Płynnych, mówi  inżynier Monika Haponionek. Dzięki nim zakupiono symulatory do przewozu ładunków płynnych oraz symulator terminali, na których odbywa się załadunek takich ładunków. Jednym z nich jest terminal LNG w Świnoujściu.

Nowe inwestycje w Porcie Szczecin

Wsparcie ze środków unijnych dotyczy również polskich portów. ─ Korzystamy z nich już od dawna, mówi Paweł Adamarek, wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. W ciągu ostatniej perspektywy w latach 2007-14 zrealizowano pięć projektów o wartości przekraczającej 320 mln zł. Dzięki pieniądzom z Unii zmodernizowano wszystkie najważniejsze drogi w porcie, linie kolejowe, Nabrzeże Zbożowe w Szczecinie, Terminal Zbożowy, wybudowano nowy terminal promowy w Świnoujściu oraz cztery parkingi samochodowe – wymienia Adamarek.

REKLAMA

Z pieniędzy z najnowszej perspektywy 2014-20 planowane jest pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 m, dzięki czemu do Szczecina zawiną większe statki, rozpoczynany jest projekt związany z Terminalem Promowym w Świnoujściu, dzięki któremu będzie można obsługiwać ładunki różnymi środkami transportu.

Dominik Olędzki, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej