Fundusze unijne: 3 mld zł dofinansowania na 100 km dróg ekspresowych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje 95 kilometrów dróg ekspresowych dzięki wsparciu z Unii Europejskiej. Dziś w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowy na dofinansowanie kolejnych odcinków tras S19, S7 i S8. Unia przeznaczy na nie 3 miliardy złotych.
2016-10-18, 17:21
Wiceminister rozwoju Witold Słowik mówił, że szczególnie istotnym jest dofinansowanie budowy drogi ekspresowej S7, ponieważ do tej pory kierowcy jadąc nad morze, korzystali z autostrady, a to nie zawsze miało sens. Jego zdaniem, po zbudowaniu nowej drogi nie będzie już korków przy bramkach na autostradzie A-1. Wiceminister podkreślił, że nowa droga będzie o przeszło sto kilometrów krótsza, a podróż będzie tańsza, gdyż samochód spali mniej paliwa, a przejazd drogą S7 jest bezpłatny.
Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Monika Milwicz podkreśla, że oprócz odcinków na S7, ważne będzie dokończenie budowy odcinka drogi ekspresowej S8 z obwodnicą Marek pod Warszawą. Jej budowa powinna ułatwić przejazd tranzytem przez Warszawę i pomóc kierowcom z miejscowości położonych na wschód od stolicy. Trwa też budowa odcinka Wyszków-Białystok. Zdaniem Moniki Milwicz, prawdopodobnie w 2018 roku będzie gotowych prawie 200 kilometrów drogi ekspresowej.
Wiceminister infrastruktury Justyna Skrzydło podkreśla, że drogi, na dofinansowanie których podpisano dziś umowy, spełniają ważną rolę nie tylko w ruchu krajowym. Drogi S7 i S8 są bowiem częściami korytarza transportowego Morze Bałtyckie - Adriatyk, a droga S19 to część projektu ViaCarpathia, stanowiącego rzeczywistą realizację połączenia północ-południe. Zdaniem wiceminister Skrzydło, powinniśmy dążyć do zbilansowania połączenia wschód-zachód.
Środki z największego w UE programu polityki spójności - Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) – zostaną przeznaczone na budowę:
1. drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg
- koszt całkowity: 3,75 mld zł
- dofinansowanie UE: 2 mld zł
- oddanie do ruchu: II połowa 2018 r.
Nowy 40 km odcinek będzie przebiegał przez województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie. Powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Inwestycja obejmie również budowę czterech węzłów drogowych: Cedry Małe, Dworek, Żuławy Wschód i Elbląg Zachód. Droga ekspresowa S7 na odcinku Gdańsk – Elbląg jest fragmentem międzynarodowej drogi E77 łączącej Rosję z Węgrami.
2. drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odcinek Nidzica – Napierki
- koszt całkowity: 620,3 mln zł
- dofinansowanie UE: 296,2 mln zł
- oddanie do ruchu: I połowa 2017 r.
Powstanie dwujezdniowa (każda jezdnia po dwa pasy ruchu) droga ekspresowa o długości nieco ponad 22 km oraz 4 węzły. Nowy odcinek S7 będzie przebiegać przez województwo warmińsko – mazurskie i mazowieckie.
3. drogi ekspresowej S8 Wyszków – Białystok, odcinek granica woj. mazowieckiego/podlaskiego – Zambrów
- koszt całkowity: 540,9 mln zł
- dofinansowanie UE: 295,6 mln zł
- oddanie do ruchu: II połowa 2017 r.
Inwestycja polega na rozbudowie odcinka drogi krajowej nr 8 o długości prawie 15 km do parametrów drogi ekspresowej. Powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Odcinek jest fragmentem międzynarodowej drogi E67 z Helsinek do Pragi.
4. drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odcinek węzeł Sokołów Młp. Północ (bez węzła) – Stobierna i odcinek węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Południe
- koszt całkowity: 848,4 mln zł
- dofinansowanie UE: 412,8 mln zł
- oddanie do ruchu: II połowa 2017 r.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę niemal 19-kilometrowego odcinka Via Carpathi (planowana międzynarodowa trasa Kłajpeda – Saloniki) w ciągu drogi ekspresowej S19 oraz dwóch węzłów drogowych: Sokołów Małopolski i Rzeszów Południe. Odcinek w. Świlcza – w. Rzeszów Południe stanowi część planowanej obwodnicy Rzeszowa, która będzie obsługiwała ruch tranzytowy wschód – zachód i znaczną część ruchu północ – południe. Połączy też dwie trasy międzynarodowe: E40 (łączy Francję z Kazachstanem) i E371 (łączy Radom z Preszowem).
Wartość wszystkich 4 inwestycji przekracza 5,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 3 mld zł. Na wszystkich odcinkach toczą się już prace. Nowe drogi będą oddawane do ruchu w 2017 i 2018 r.
- W Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 mamy już 27 umów na budowę blisko 700 km dróg ekspresowych i krajowych. Dofinansowanie unijne tych inwestycji to prawie 15,5 mld zł – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.
POIiŚ to nie tylko inwestycje drogowe. To także fundusze na kolej, energetykę, ochronę środowiska, służbę zdrowia i kulturę. – Po podpisaniu dzisiejszych umów dofinansowanie UE dla wszystkich projektów w programie wyniesie 26 mld zł, czyli prawie jedną czwartą dostępnych środków. Oznacza to, że zakładany w rządowym planie przyspieszenia i zwiększenia efektywności wdrażania funduszy europejskich cel kontraktacji na koniec 2016 r. - 16,5 mld zł - zostanie zrealizowany ze znaczną nadwyżką – powiedział wiceminister.
REKLAMA
PAP, awi
REKLAMA