Strategia BOŚ: rentowność i ekologia
Bank Ochrony Środowiska postrzega swoją przewagę na kilka sposobów. Widzi ją w rodzimym charakterze banku, w innowacyjnej obecności w obszarze ekologicznym oraz wysokiej rentowności.
2016-04-22, 20:00
Posłuchaj
Bank przedstawił 20 kwietnia „Główne Założenia Ramowej Strategii Rozwoju Banku Ochrony Środowiska na lata 2016-2020".
Stanisław Kluza, prezes zarządu BOŚ podkreśla, że dla wielu klientów właśnie rodzimy charakter banku ma ogromne znaczenie.
– Elementem naszej misji jest, aby ten bank miał polski charakter. Uważamy, że dużą wartością dodaną dla naszych klientów jest jego polski charakter, czyli, że jesteśmy wrażliwi na to, co się dzieje w naszej ekonomii tu i teraz, a nie uzależniamy naszych decyzji od pewnego rodzaju cykli, którymi żyją matki banków zagranicznych – mówi Stanisław Kluza, który był gościem radiowej Jedynki.
Głównym akcjonariuszem banku jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
REKLAMA
– To też jest naszą przewagą, ponieważ ta współpraca pozwala łączyć z jednej strony misję ekologiczną NFOŚiGW, a z drugiej strony jest to bank, który może dzięki temu być bardzo dobrze przygotowany do skutecznej, efektywnej obsługi funduszy związanych z ochroną środowiska. Wiele banków mówi o innowacyjności, a ten zawsze był innowacyjny – podkreśla prezes.
I podaje przykład: termomodernizacja, fotowoltaika – to zdecydowanie innowacyjne projekty.
– Jest to bank, który dzięki takiemu właśnie właścicielowi ma w naturalny sposób wkomponowany element innowacyjności – dopowiada.
Oczekiwanie na nowe programy
Polska uczestniczy w programie, który można roboczo nazwać „Prosument”.
REKLAMA
– Jest on nakierowany na małe gospodarstwa domowe, na klientów indywidualnych. Te programy są zatwierdzane przez NFOŚiGW i kiedy taki program jest uruchamiany, naturalnym bankiem, z dużym doświadczeniem właśnie w tej dyscyplinie jest Bank Ochrony Środowiska. Czekamy na decyzję NFOŚiGW, na przyznanie zasobów do tego przedsięwzięcia – dopowiada gość Jedynki.
I zapewnia, że bank jest dobrze przygotowany do tego programu, chociażby z tego powodu, że uczestniczył już we wcześniejszych edycjach. A zainteresowanie już teraz widać, że jest spore.
– Bardzo można obniżyć koszt zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, jeśli np. wykorzysta się energię słoneczną. To może być też atrakcyjne dla działkowca, ale także dla mniejszych czy większych gospodarstw – mówi Stanisław Kluza.
I można uzyskać duże oszczędności, zwłaszcza, gdy w grę też wchodzą procesy chłodzenia.
REKLAMA
Niwelowanie problemu chłodzenia
A w większej skali to właśnie problem chłodzenia staje się szczególnie istotny.
– Jeżeli jednym z większych problemów polskiej energetyki nie jest wytworzenie prądu tylko chłodzenie, zwłaszcza w ciepłych miesiącach, to duże farmy ogniw fotowoltaicznych byłyby w stanie nieco niwelować te problemy – mówi gość Jedynki.
Strategia Banku Ochrony Środowiska wkomponowuje się na najbliższe lata z tymi planami rządu, które mówią o modernizacji polskiej gospodarki.
Trzy elementy misji
Misja banku łączy trzy elementy: polski charakter, co dla wielu klientów jest bardzo dużą wartością, drugim elementem jest obecność w obszarze ekologicznym i innowacyjne, unikalne produkty dotyczącej tej tematyki. Jednak bank to przede wszystkim instytucja komercyjna, nastawiona na zysk i rentowność.
REKLAMA
Ważna ekologia czasu
Prezes tłumaczy, że bank na kilka sposobów postrzega swoją misję. Jest obszar związany z naturą, drugi to styl życia - eko, czyli wrażliwość na to, żeby właściwie się odżywiać, uprawiać sport, segregować śmieci i prezentować pewną wrażliwością społeczną. To ważne dla wielu klientów.
– A trzecią wartością, którą wnieśliśmy i chcielibyśmy ją szczególnie akcentować jest coś, co można nazwać ekologią czasu. Czas też jest naturalnym dobrem, który jeśli go roztrwonimy, to mamy go za mało albo na osobisty rozwój, albo na rodzinę, na własne pasje czy działalność społeczną. Dostrzegamy, że coraz więcej dojrzałych klientów usług bankowych ceni sobie czas. Możliwość szybkiego, sprawnego załatwienia prostych spraw, które obciążają codzienność – mówi gość Jedynki.
I klienci za takie udogodnienia są w stanie więcej zapłacić.
Obecny program naprawczy
Bank BOŚ poniósł w przeszłości straty i będzie prowadził program naprawczy. Program ten ma przywrócić wysoką rentowność i dochodowość banku.
REKLAMA
– Budujemy to wokół wartości dla akcjonariuszy, dostrzegamy ją po pierwsze we wzroście wartości akcji, poza tym w obszarze ekologicznym, dostrzegamy ją również w obszarze pracowniczym, tak by pracownicy identyfikowali się z miejscem pracy, by było ono dla nich atrakcyjne. Dostrzegamy również wartość w obszarze społecznym, ponieważ dziś misja i wartości o charakterze ekologicznym, ochronie pewnych dóbr naturalnych są bardzo ważnym elementem w debacie społecznej – mówi prezes BOŚ.
Bank planuje emisję akcji, a prezes jest przekonany, że zakończy się ona sukcesem.
Wartość planowanej przez bank emisji nowych akcji wynosi od 300 mln zł do 600 mln zł. Proces podwyższania kapitału powinien zakończyć się w czerwcu tego roku. Emisja akcji jest jednym z elementów strategii banku przedstawionej przez zarząd BOŚ. W roku 2020 zysk netto banku powinien przekroczyć 140 mln zł (wartości te nie uwzględniają podatku bankowego).
Szanse na powodzenie emisji rozmówca Jedynki postrzega w wielu czynnikach, m.in. w tym, że potrzebne są w Polsce środki na restrukturyzację przemysłu, a bank jest dostawcą finasowania.
REKLAMA
Dostrzega też potencjał w kliencie detalicznym, masowym, któremu może zaoferować o wiele więcej niż tylko depozyty.
Robert Lidke, gra
REKLAMA
.
REKLAMA