Fotowoltaika najlepiej sprawdza się w małej firmie
Koszty energii stanowią znaczącą pozycję w bilansie większości firm.
2016-04-22, 21:12
Posłuchaj
Jak pokazują dane GUS, zakup materiałów i energii stanowi prawie połowę wydatków polskich przedsiębiorstw. Jednym ze sposobów na ich zmniejszenie okazuje się korzystanie z paneli fotowoltaicznych.
Instalacje takie zyskują na popularności.
̶ Z analiz wynika, że najlepiej sprawdzają się w przypadku małych i średnich przedsiębiorców prowadzących działalność w ciągu dnia, którzy korzystają z dużej ilości sprzętów elektrycznych - mówi Paweł Mazur z ANG Biznes.
̶ Dlatego z tego rozwiązania korzysta głównie branża spożywcza, czy przy innej produkcji, gdzie zużywa się dużo prądu – mówi.
A oszczędności mogą być spore
Oszczędności jakie może dać instalacja fotowoltaiczna dla takich przedsiębiorstw może być ogromna -dodaje Piotr Targański z Opeus Energia.
Jak wyjaśnia, oszczędności są największe, gdy charakterystyka zużycia energii elektrycznej jest dokładnie taka sama jak zużycie energii w budynku.
REKLAMA
̶ Im słońce świeci mocniej i urządzenie potrzebują się częściej włączać – np. chłodnie, wtedy mamy większe zużycie prądu elektrycznego. Ale ponieważ słońce mocno świeci, wtedy mamy dużo prądu z instalacji fotowoltaicznej , i wtedy mamy 100 procent oszczędności – wyjaśnia ekspert.
Duże firmy maja mniejszy dostęp do finansowania
W przypadku dużych przedsiębiorstw opłacalność jest mniejsza, m.in. ze względu na trudności w dostępie do finansowania takich inwestycji - podkreśla Paweł Mazur.
Większe firmy mniej płaca za prąd z sieci
Należy też pamiętać, że im większy przedsiębiorca tym stawka za kWh energii czerpanej z sieci jest mniejsza, co ma bezpośredni wpływ na czas zwrotu takiej inwestycji - tłumaczy Piotr Targański.
Z wyliczeń wynika, że przy wydatku rzędu 200 tys. zł na montaż instalacji fotowoltaicznej, czas po którym ona się zwróci, wynosi średnio 5 lat w przypadku sektora MŚP i 8 lat dla dużych przedsiębiorstw.
Instytucje finansowe dostrzegły już potencjał i rosnący popyt na panele fotowoltaiczne oferując odpowiednie produkty, dzięki którym można taką inwestycję sfinansować. Mowa tu o kredycie obrotowym oraz leasingu, który jest coraz bardziej popularny w Polsce.
Co ciekawe ten ostatni w innych krajach, zwłaszcza w Niemczech, dostępny jest też dla klientów indywidualnych.
Elżbieta Szczerbak jk.
REKLAMA
REKLAMA