25 lat podatku od nieruchomości – bez niego gminne budżety byłyby mizerne

W Polsce mamy blisko 2,5 tysiąca gmin, i tyle samo moglibyśmy mieć stawek podatku od nieruchomości. Bo chociaż ogólne zasady jego ustalania określa ustawa, to jednak o szczegółowych wysokościach decydują wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast.

2016-11-08, 19:25

25 lat podatku od nieruchomości – bez niego gminne budżety byłyby mizerne
Podatek od nieruchomości stanowi 83 proc. udziału w we wpływach z podatków lokalnych. A w Warszawie to aż 97 proc. . Foto: Panthermedia

Posłuchaj

Żeby wprowadzić kataster, to trzeba wycenić wszystkie nieruchomości podlegające temu podatkowi, co pozwoli na określenie jego wysokości – podkreśla Aleksander Jarosz z PwC. (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Podatek od nieruchomości stanowi najważniejszą pozycję w dochodach gmin spośród wszystkich podatków lokalnych. Odpowiada aż za 83 proc. wpływów do budżetu z tych podatków.

Ustawa określa tylko limity

Już od 25 lat obowiązuje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Ten podatek teoretycznie mógłby występować w 2478 odsłonach.

– Dlatego w tylu, bo tyle mamy gmin w Polsce. Podatek od nieruchomości jest podatkiem specyficznym, lokalnym. Jego podstawowe elementy, takie jak podatnik, podstawa opodatkowania są regulowane centralnie ustawą. Natomiast gminy mają możliwość ustalania swoich indywidualnych stawek – wyjaśnia gość Jedynki Aleksander Jarosz z Zespołu ds. podatku od nieruchomości PwC.

"

Aleksander Jarosz Gminy mają możliwość ustalania swoich indywidualnych stawek

Chociaż muszą się one mieścić w ustalonych odgórnie limitach. Ustawa zawiera więc maksymalne limity, ale w ich ramach gmina może ustalać swoje stawki, które obowiązują właśnie na terenie tej gminy.

REKLAMA

Źródło dochodów dla gmin

Podatek od nieruchomości zasila lokalne budżety.

– Jest to jeden z głównych dochodów gmin. Podatek od nieruchomości to średnio 1/3 wszystkich dochodów gmin, i stanowi on 83 proc. udziału w we wpływach z podatków lokalnych. A w Warszawie to aż 97 proc. – podkreśla gość Jedynki.

Czyli w interesie władz lokalnych, burmistrzów, wójtów czy prezydentów miast jest ustalanie tych stawek na maksymalnym poziomie. Ale jednak nie wszyscy tak robią.

– Z jednej strony w interesie gminy są jak największe wpływy podatkowe, ale z drugiej strony gminy traktują to jako instrument np. do zachęcania inwestorów. Wprowadzają specjalne zwolnienia, albo niższe stawki, aby skłonić przedsiębiorców do inwestowania właśnie na terenie tych gmin – zauważa Aleksander Jarosz.

REKLAMA

"

Aleksander Jarosz Gminy traktują podatek od nieruchomości jako instrument np. do zachęcania inwestorów

Niższy podatek, więcej inwestycji

Podatek od nieruchomości może więc być świetnym źródłem zachęt, i przez to też najskuteczniejszym narzędziem przyciągania inwestycji.

– Z perspektywy gmin jest to bardzo dobre narzędzie, ponieważ skoro są tak duże wpływy z podatku od nieruchomości, to są to też tak duże obciążenia dla podatników. Szczególnie dla przedsiębiorców, którzy posiadają duży majątek nieruchomy. W związku z czym stanowi to bardzo elastyczne i skuteczne narzędzie do zachęcania inwestorów – zwraca uwagę ekspert PwC.

W tym roku maksymalne stawki dla przedsiębiorców w przypadku budynków związanych z działalnością gospodarczą, to ok. 23 zł /mkw., stawka na grunty to 89 gr/mkw. W przypadku tzw. budowli jest to podatek od wartości, i wynosi maksymalnie 2 proc.

Ale przedsiębiorcy mogą też trochę zaoszczędzić.

REKLAMA

– Te możliwości wynikają z nie do końca precyzyjnych przepisów. Jeżeli chodzi o średnią oszczędność, która wynika z nieefektywnego rozliczania podatków przez przedsiębiorców, to wynosi ona od 15 do 20 proc. – zaznacza Aleksander Jarosz.

"

Aleksander Jarosz Przedsiębiorcy mogą też trochę zaoszczędzić. Te możliwości wynikają z nie do końca precyzyjnych przepisów

Pozornie prosta danina

Podatek od nieruchomości wydaje się być nieskomplikowany, są przecież jasne stawki, wiadomo jaka jest np. powierzchnia gruntu. A jednak ciągle jest wiele niejasności.

– Celem ustawodawcy było jak najmniej komplikacji. Jest w zasadzie 10 artykułów w ustawie, które regulują cały podatek od nieruchomości. Bo ten podatek z założenia miał być prosty. Natomiast przepisy są bardzo ogólne, i dlatego pozostawiają duże pole do interpretacji. To znajduje wyraz w orzecznictwie sądowym, które jest wielokrotnie sprzeczne ze sobą. Ponadto ustawa zawiera też wiele odesłań do innych systemów prawnych, głównie do prawa budowlanego, do prawa cywilnego i do innych specjalistycznych ustaw. Dlatego obecnie nie sposób prawidłowo rozliczyć podatku od nieruchomości, nie sięgając również do innych przepisów – tłumaczy gość radiowej Jedynki.

"

Aleksander Jarosz Nie sposób prawidłowo rozliczyć podatku od nieruchomości, nie sięgając również do innych przepisów

Sprawiedliwy podatek katastralny?

Stąd duże oczekiwanie na uproszczenie, czy też ujednolicenie tych przepisów.

REKLAMA

– Od dłuższego czasu pojawia się temat podatku katastralnego, który wydaje się być bardziej sprawiedliwy, z punktu widzenia opodatkowania. Specyfiką dzisiejszego podatku od nieruchomości jest to, że on obciąża majątek niezależnie od tego, czy przynosi zysk, czy też nie.  Czy jest używany, czy też w ogóle nie jest wykorzystywany. Natomiast idea podatku katastralnego polega głównie na tym, że jego wysokość zależy od aktualnej wartości nieruchomości. W związku z tym, jeżeli nieruchomość zdolna jest do produkcji większych zysków, to płacimy większy podatek – wyjaśnia Aleksander Jarosz.

"

Aleksander Jarosz Idea podatku katastralnego polega głównie na tym, że jego wysokość zależy od aktualnej wartości nieruchomości

Taki podatek może jednak być bardzo wysoki. Ponieważ nieruchomości są zazwyczaj dużo warte.

– Stąd też wynikają obawy społeczeństwa w związku z wprowadzeniem tego podatku. Ta dyskusja ciągle trwa i nadal ten podatek nie jest jeszcze wprowadzony. Wprowadzenie tego podatku jest i czasochłonne, i skomplikowane. Ponieważ żeby go wprowadzić, to trzeba wycenić wszystkie nieruchomości podlegające temu podatkowi, i wprowadzić je do jednego rejestru tzw. katastru, który pozwoli na określenie wysokości podatku – dodaje ekspert.

Jednak płacąc te podatki, później z nich korzystamy, ponieważ właśnie te pieniądze wydawane są na inwestycje lokalne.

REKLAMA

– I to jest bardzo ważny aspekt tego podatku – ocenia gość Jedynki Aleksander Jarosz z Zespołu ds. podatku od nieruchomości PwC.

Sylwia Zadrożna, mb

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej