Ekonomiczna dyplomacja mile widziana w eksporcie

Są już w Nairobi, Astanie czy San Francisco. Zagraniczne Biura Handlowe mają się zajmować gospodarczym wywiadem i pomagać Polakom rozkręcać interesy.

2018-02-21, 21:08

Ekonomiczna dyplomacja mile widziana w eksporcie
Ponad 870 mld zł - tyle w zeszłym roku wyniosły obroty w eksporcie. . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Jak Zagraniczne Biura Handlowe promują polskich telereporterów i ich produkty, o tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Marcin Jegiełowicz, Naczelna Redakcja Gospdarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Ci skarżą się, że do tej pory na krańce świata jeśli docierali, to bez niczyjej pomocy.

O ekonomicznej dyplomacji rozmawiali wczoraj eksperci Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, a ich komentarze zebrał Marcin Jagiełowicz.

Ponad 870 mld zł - tyle w zeszłym roku wyniosły obroty w eksporcie.

Zagraniczny sukces, to jak mówi Tomasz Janik, prezes Polskiego Towarzystwa Gospodarczego - zasługa uporu przedsiębiorców.

Polski eksport domeną małych i średnich firm. Te w misjach gospodarcze nie uczestniczą…

I wyjaśnia, że eksport to w Polsce domena małych i średnich firm. A te, zapraszane na wyjazdy zagraniczne przez polityków, czy misje gospodarcze, na ogół nie są.

Eksporterom mają pomóc Zagraniczne Biura Handlowe.

W ekspansji mają pomóc Zagraniczne Biura Handlowe. W ciągu roku istnienia Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu powstało ich 26 - między innymi w Nairobi, Astanie czy San Francisco. Są niezależne od polskich ambasad, w przeciwieństwie do działających wcześniej Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji.

Dr krzysztof Senger - wiceprezes PAIH - mówi, że biura mają nieść biznesową pomoc w miejsca, gdzie do tej pory jej brakowało.
Jak zaznacza, jest olbrzymie zainteresowanie firm, które z sukcesem weszły na nowe rynki.

REKLAMA

− Już udało nam się umieścić w sieciach dystrybucji polskie produkty, ważne jest aby na miarę określić sposób ekspansji polskich przedsięwzięć, mówi gość radiowej Jedynki.

Celem jest rozpoznawalność polskich produktów na świecie

W planach są kolejne biura w Tel-Avivie, Bombaju czy Lagos. Do końca roku ma ich być 70, a docelowo nawet 100. Jak powiedział Polskiemu Radiu wiceminister finansów Paweł Gruza, dzięki wsparciu polskie produkty mają stać się bardziej konkurencyjne.

− Chcemy aby polskie produkty były bardziej rozpoznawalne na świecie, mówi wiceminister.

Wśród rynków, na których sukcesu mogą szukać polscy przedsiębiorcy, Paweł Gruza wymienił np. kraje afrykańskie.
Jak podkreśla gość Polskiego Radia, Afryka jest w takiej fazie rozwoju, że polskie doświadczenia i rozwiązania są adekwatne dla ich ambicji i można tam znaleźć nowe kierunki zbytu.

Wyzwaniem i szansą dla wielu polskich firm są też kraje arabskie oraz Stany Zjednoczone.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu istnieje od roku. Powstała z przekształcenia Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
A już jutro będzie można wziąć udział w video-konferencji organizowanej przez PAIH w San Francisco. O godz. 20 czasu polskiego Evan Powell, prezes CloudByte, doradca i inwestor z wieloletnim doświadczeniem w branży startupowej będzie podpowiadał jak dostać się do słynnej Doliny Krzemowej. To pierwszy odcinek z cyklu PolishHub Academy. Zapisać się na wideo-konferencję można na stronie paih.gov.pl
Marcin Jagiełowicz, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze