Zakładasz firmę? Ekspert z ZUS wyjaśnia, jak ją zarejestrować

Gdzie i jak należy zarejestrować nową firmę? To pytanie stawia sobie każdy, kto chce rozpocząć działalność gospodarczą. Odpowiada na nie w radiowej Jedynce Radosław Milczarski z Centrali ZUS.

2016-11-16, 11:40

Zakładasz firmę? Ekspert z ZUS wyjaśnia, jak ją zarejestrować
Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1. Foto: Panthermedia

Posłuchaj

Jak i gdzie zarejestrować firmę i spółkę, wyjaśniał w radiowej Jedynce Radosław Milczarski z Centrali ZUS (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

- Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1. Będzie on naszą rejestracją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek należy złożyć w najbliższym urzędzie miasta lub gminy. W związku z tym wnioskiem następuje wpis do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, który jednocześnie jest nadaniem numeru REGON, jest zgłoszenie płatnika do składek ZUS oraz nadaje numer identyfikacyjny lub aktualizuje osobę prowadzącą działalność w urzędzie skarbowym. Złożenie wniosku jest darmowe i możemy zrobić to również przez internet – wyjaśnia Radosław Milczarski.

"

Radosław Milczarski Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1.

Wniosek o złożeniu do ubezpieczenia trzeba złożyć osobiście

Ważne dla przedsiębiorcy jest, jakie wnioski powinien złożyć osobiście, a w czym wyręczy go ZUS.

- Osobiście musimy złożyć wniosek do ZUS o zgłoszeniu do ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego nas samych oraz ewentualnie pracowników, których będziemy zatrudniali. Mamy 7 dni na złożenie tych dokumentów od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej – zaznacza ekspert.

Inne obowiązki przedsiębiorcy rejestrującego spółkę

Nieco inne obowiązki ma przedsiębiorca, który rejestruje spółkę, wyjaśnia Radosław Milczarski.

REKLAMA

- Rejestrując spółkę, musimy zgłosić ją do Krajowego Rejestru Sądowego. To odróżnia takie zgłoszenie od zarejestrowania działalności gospodarczej. Wniosek o ten spis składamy do Sądu Rejestrowego, który spowoduje automatyczne nadanie spółce numerów NIP i REGON. Oprócz tego musimy złożyć również w urzędzie skarbowym druk NIP-8, który zgłosi nasze dane uzupełniające, takie jak nazwę skróconą płatnika składek, datę powstania obowiązku opłacania składek czy wykazy rachunków bankowych i adres prowadzenia działalności – wymienia gość radiowej Jedynki.

"

Radosław Milczarski Rejestrując spółkę, musimy zgłosić ją do Krajowego Rejestru Sądowego.

ZUS wyręcza przedsiębiorcę

I w tym przypadku w niektórych czynnościach ZUS wyręcza przedsiębiorcę.

- Za przedsiębiorcę, który założył spółkę, ZUS zgłasza płatnika składek, przekazuje informacje o rachunku bankowym, oraz wprowadza adres prowadzonej działalności - mówi Radosław Milczarski.

Kolejne kroki po zarejestrowaniu firmy

Radosław Milczarski wyjaśnia również, jakie już po zarejestrowaniu firmy, powinny być dalsze kroki przedsiębiorcy.

REKLAMA

- Przedsiębiorca, który złożył już wniosek o rejestracji swojej działalności, jedyne co musi zrobić w ZUS, to zgłosić siebie i pracowników do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych na formularzu ZUS ZUA, jeśli zgłasza do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, lub na formularzu ZUS ZZA, jeżeli zgłasza pracowników lub siebie wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego – wyjaśnia ekspert ZUS.

Tu ważny jest termin, w którym trzeba dokonać tych formalności - 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Elżbieta Mamos, awi

Audycja powstała przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej