Niedościgniony Vettel znów mistrzem świata
Niemiec Sebastian Vettel z teamu Red Bull-Renault po raz trzeci z rzędu zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1.
2012-11-25, 19:12
Sebastian Vettel zajął szóste miejsce w   ostatnim wyścigu sezonu o Grand Prix Brazylii. Na torze Interlagos  zwyciężył Brytyjczyk Jenson Button z McLaren-Mercedes. 
 Button wyprzedził kierowców Ferrari - Hiszpana Fernando Alonso i Brazylijczyka Felipe Massę.
Alonso nie zagroził Vettelowi
Jedynym rywalem Vettela w walce o tytuł mistrza świata - również trzeci w  karierze po sukcesach z lat 2005-06 - był Alonso, który przed GP  Brazylii tracił do niego 13 punktów. Odrobił z nich tylko dziesięć.  Niemiec zakończył rywalizację z dorobkiem 281 pkt, a Hiszpan zgromadził  ich 278. Najniższy stopień podium zajął Fin Kimi Raikkonen z  Lotus-Renault - 207, dziesiąty na Interlagos. 
 Już start przyniósł sporo emocji, ale i zamieszanie, choć głównie za  plecami zawodników McLaren-Mercedes - zdobywcy pole position Brytyjczyka  Lewisa Hamiltona oraz Buttona. Obaj od razu ruszyli przed siebie, a za  nimi znalazł się na chwilę Massa, którego szybko zastąpił lider ekipy  Ferrari - Alonso. 
 Cztery rundy później Hiszpan dość niefrasobliwie zachował się na jednym z  wiraży i wyjechał na pobocze, tracąc trzecia lokatę na rzecz Niemca  Nico Huelkenberga z Force India-Mercedes.
Opady deszczu nie wpłynęły na nawierzchnię
 Zgodnie z zapowiedziami meteorologów szybko nad Interlagos pojawiły się  pierwsze, choć raczej drobne opady deszczu. To skłoniło szefów teamów do  wzywania kierowców do boksów. 
 Na dziesiątym okrążeniu opony przejściowe technicy założyli m.in. w  bolidach Hamiltona, Alonso i Vettela. Na ten krok z czołówki nie  zdecydowali się tylko Button i Huelkenberg. Okazało się to trafnym  posunięciem, ponieważ nawierzchnia była raczej sucha, więc ogumienie  typu slick o największej przyczepności pozwalało im uzyskiwać lepsze  czasy od rywali. 
 19. okrążenie przyniosło zmianę na pozycji lidera, gdy Niemiec  skutecznie zaatakował Brytyjczyka. Ponownie w alei serwisowej pojawili  się za to Hamilton i Alonso, a zaraz po nich również Vettel (wszyscy  założyli opony na suchą nawierzchnię). To dało czołowej dwójce w stawce  ponad 20-sekundową przewagę nad resztą zawodników.
Samochód bezpieczeństwa na torze
 Została ona jednak zminimalizowana, gdy na 23. okrążeniu na tor wjechał  samochód bezpieczeństwa. Było to konieczne dla usunięcia z nawierzchni  Interlagos wielu drobnych elementów nadwozi, rozsypanych po licznych  drobniejszych stłuczkach. 
 Od 30. rundy rywalizacja ruszyła na nowo, a niemal od razu Vettel spadł  na szósta pozycję, wyprzedzony przez Japończyka Kamuiego Kobayashiego z  Sauber-Ferrari. W okolicach półmetka obydwu minął Massa, który znalazł  się w ten sposób za Alonso, przed którym jechali Huelkenberg, Hamilton i  Button (spadł na trzecią lokatę po wizycie w boksie).
Hamilton odchodzi z McLarena
 Na 48. okrążeniu Hamilton wyprzedził Huelkenberga, ale na 55. Niemiec  próbował się zrewanżować rywalowi za tamten manewr, jednak podczas ataku  wpadł w poślizg i uderzył w jego bolid, łamiąc oś lewego przedniego  koła. To oznaczało koniec występu Brytyjczyka, w jego ostatnim starcie w  barwach McLaren-Mercedes, bowiem w nowym sezonie będzie się ścigał w  ekipie Mercedes GP. 
 Zajmie tam miejsce Niemca Michaela Schumachera, który po raz drugi  kończy karierę. Siedmiokrotny mistrz świata poprzednio żegnał się z F1 w  2006 roku, ale wrócił do rywalizacji po czteroletniej przerwie. W  niedzielę finiszował jako siódmy w GP Brazylii, która wygrywał  czterokrotnie - w latach 1994-95, 2000 i 2002.  
 W drugiej połowie dystansu Alonso, co było łatwe do przewidzenia,  wyprzedził Massę, ale nie zdołał dogonić prowadzącego Buttona. Gdyby to  mu się udało mógłby świętować zdobycie tytułu. 
 Na dwa okrążenia przed końcem, po tym jak bolid rozbił o bandę Szkot  Paul di Resta z Force India-Mercedes, na tor wjechał samochód  bezpieczeństwa. To oznaczało, że kierowcy nie mogli już się nawzajem  atakować, a w sztabie Red Bull-Renault rozpoczęło się nerwowe  oczekiwanie na to, czy Vettel dotrze do mety, co wystarczało do zdobycia  mistrzostwa świata.
Wyniki niedzielnego wyścigu o Grand Prix Brazylii na torze Interlagos pod Sao Paulo, 20. i ostatniej eliminacji tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1:
 1. Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes)   1:45.22,656 
 2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)      strata     2,754 s
 3. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                     3,615
 4. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)            4,936
 5. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)      5,708           
 6. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)          9,453           
 7. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)            11,900
 8. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)      28,653
 9. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)           31,250
10. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)            1 okr.
11. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)            1 okr.
12. Charles Pic (Francja/Marusia-Cosworth)              1 okr.
13. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari)     1 okr.
14. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault)      1 okr.
15. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)                   1 okr. 
16. Timo Glock (Niemcy/Marusia-Cosworth)                1 okr.
17. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth)           2 okr. 
18. Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth)             2 okr.
19. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)        3 okr.
Końcowa klasyfikacja MŚ kierowców (po 20 eliminacjach):
 1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)     281 pkt
 2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)            278
 3. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)       207
 4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)   190
 6. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes)    188
 6. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)       179
 7. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                122
 8. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)         96
 9. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)               93
10. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)            66
11. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)  63
12. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)        60
13. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)         49
14. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)    46
15. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)   45
16. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)         31
17. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)   16
18. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 10
                
Końcowa klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 20 eliminacjach):
 1. Red Bull-Renault     460 pkt
 2. Ferrari              400
 3. McLaren-Mercedes     378
 4. Lotus-Renault        303
 5. Mercedes GP          142
 6. Sauber-Ferrari       126
 7. Force India-Mercedes 109
 8. Williams-Renault      76
 9. Toro Rosso-Ferrari    26
Indywidualni mistrzowie świata Formuły 1 od 2000 roku:
2000 Michael Schumacher    (Niemcy/Ferrari)
2001 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2002 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2003 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2004 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2005 Fernando Alonso    (Hiszpania/Renault)           
2006 Fernando Alonso    (Hiszpania/Renault)           
2007 Kimi Raikkonen     (Finlandia/Ferrari)
2008 Lewis Hamilton     (W.Brytania/McLaren-Mercedes)
2009 Jenson Button      (W.Brytania/Brawn GP-Mercedes)
2010 Sebastian Vettel   (Niemcy/Red Bull-Renault)
2011 Sebastian Vettel   (Niemcy/Red Bull-Renault)
2012 Sebastian Vettel   (Niemcy/Red Bull-Renault)
Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1:
7 - Michael Schumacher (Niemcy)    1994-95, 2000-04
5 - Juan Manuel Fangio (Argentyna) 1951, 1954-57            
4 - Alain Prost (Francja)          1985-86, 1989, 1993
3 - Sebastian Vettel (Niemcy)      2010-12
  - Ayrton Senna (Brazylia)        1988, 1990-91
  - Nelson Piquet (Brazylia)       1981, 1983, 1987  
  - Niki Lauda (Austria)           1975, 1977, 1984  
  - Jackie Stewart (Szkocja)       1969, 1971, 1973
2 - Fernando Alonso (Hiszpania)    2005-06
  - Mika Hakkinen (Finlandia)      1998-99  
  - Emerson Fittipaldi (Brazylia)  1972, 1974
  - Graham Hill (W.Brytania)       1962, 1968
  - Jim Clark (Szkocja)            1963, 1965
  - Jack Brabham (Australia)       1959-60   
  - Alberto Ascari (Włochy)        1952-53
man