X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Radna Warszawy próbuje marginalizować nauczanie religii. Ordo Iuris: to łamanie prawa

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2019 09:40
Warszawskie szkoły otrzymały ankietę w sprawie nauczania religii oraz rekomendację, by lekcje te były na końcu lub początku dnia zajęć. Jak podkreśla Instytut na rzecz Kultury prawnej Ordo Iuris, wysłany dokument jest niezgodny z prawem.
Zdjęcie ilustracyjne. Religię do szkół wprowadzono w 1990 roku na mocy instrukcji Ministra Edukacji Narodowej
Zdjęcie ilustracyjne. Religię do szkół wprowadzono w 1990 roku na mocy instrukcji Ministra Edukacji NarodowejFoto: mco4684/sxc.hu/cc

O ocenę dokumentu, który wysłała W połowie września br. radna m. st. Warszawy Agata Diduszko-Zyglewska, poprosiła Ordo Iuris część dyrektorów szkół. Radna przypomniała, że władze Warszawy zwróciły się do dyrektorów szkół z prośbą o uwzględnienie podczas tworzenia planu lekcji na kolejny rok szkolny ich rekomendacji dotyczących umieszczania lekcji religii i etyki jedynie na początku lub końcu dnia zajęć.

"Niepotrzebne podziały religijne"

Agata Diduszko-Zyglewska stwierdziła także, że "lekcje religii nie wymagają skupienia i przyswajania wiedzy naukowej", dlatego nie powinny odbywać się w porach sprzyjających nauce, a umieszczanie lekcji religii w środku dnia rzekomo przyczynia się do niszczenia wspólnoty szkolnej "niepotrzebnymi podziałami religijnymi". Radna wskazała również, że zwracała się już wcześniej do dyrektorów o usunięcie krzyży ze szkół, co motywowała rzekomym wymogiem neutralności religijnej szkół.

school1200.jpg
Jak powinna wyglądać katecheza w szkole?

"Fakt wydania tych rekomendacji jest sprzeczny z prawem. Uzasadnianie wskazujące, że przesłane wytyczne są realizacją obowiązującego stanu prawnego mija się z prawdą. Radna m.in. powołuje się we wniosku na przepisy konstytucyjne niemające zastosowania do organizacji lekcji religii w szkole, używa pojęć nieznanych polskiemu systemowi prawnemu, lekceważąc jednocześnie ład konstytucyjny oraz faktycznie obowiązujące przepisy prawa oświatowego" - czytamy w komunikacie Instytutu.

Nie ma różnic między religią, a innymi przedmiotami

Prawnicy przypominają decyzje Europejskiego Trybunał Praw Człowieka, które nie pozwalają na rozróżnianie pomiędzy nauczaniem religii a nauczaniem innych przedmiotów oraz Trybunału Konstytucyjnego w Polsce, stanowiącego, że oddzielenie nauczania religii od nauczania pozostałych przedmiotów szkolnych narusza gwarantowaną zarówno w Konstytucji jak i aktach prawa międzynarodowego wolność sumienia i religii.

"Państwo przyjęło bowiem na siebie obowiązek realizacji prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi poglądami, w tym poglądami religijnymi oraz zapewnienia wolności sumienia i wyznania, zaś jakiekolwiek regulacje, które nakazywałyby lub zakazywałyby nauczania religii wbrew woli rodziców, nie odpowiadają standardom konstytucyjnym oraz standardom prawa międzynarodowego" - czytamy w analizie prawnej dokumentów, które otrzymały szkoły.

>>> CZYTAJ WIĘCEJ: "Kościół nie jest przeciwny odpowiedzialnej edukacji seksualnej"

Niedopuszczalna dyskryminacja

- Umieszczanie lekcji religii jedynie na początku lub końcu dnia zajęć stanowi niedopuszczalną dyskryminację zarówno samych zajęć jak również uczniów, którzy korzystając z wolności sumienia i religii oraz prawa do nauki, chcą w szkole pogłębiać swoją wiedzę religijną - komentuje Łukasz Bernaciński z Centrum Analiz Ordo Iuris.

pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Abp Stanisław Gądecki do nauczycieli: pokazujecie uczniom piękno świata

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2019 06:51
- Uczycie wybierać dobro i przestrzegacie przed złem - powiedział przewodniczący KEP  Abp Stanisław Gądecki do nauczycieli z okazji obchodzonego Dnia Edukacji Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kontrowersyjny "Dzień spódniczki" w poznańskiej szkole? Mamy stanowisko kuratorium

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2019 13:30
"24 października będzie w naszej szkole »Dzień spódniczki«. W tym dniu przychodzimy do szkoły w spódniczkach (CHŁOPCY RÓWNIEŻ)" – wiadomość tej treści otrzymali za pośrednictwem e-dziennika rodzice uczniów jednej z poznańskich szkół podstawowych. O sprawie informowały media. O komentarz w sprawie poprosiliśmy poznańskie kuratorium.
rozwiń zwiń