"Krok w dobrą stronę". Jolanta Hajdasz o kupnie grupy Polska Press przez PKN Orlen

2020-12-07, 17:35

"Krok w dobrą stronę". Jolanta Hajdasz o kupnie grupy Polska Press przez PKN Orlen
Siedziba Polska Press Grupa przy ul. Domaniewskiej w Warszawie. Foto: Piotr Molecki/East News

- Przejęcie firmy Polska Press przez Orlen odbieram jako realizację zapowiedzi repolonizacji i dekoncentracji mediów, a więc bardzo pozytywnie - przyznała w rozmowie z PolskieRadio24.pl Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Jej zdaniem, pozwoli to ukrócić "kuriozalną" sytuację na rynku prasy drukowanej, a także, może to stworzyć gazetom Polski Press szanse na rozwój i zaangażowanie w regionalne debaty publiczne.

PKN Orlen podpisał umowę przedwstępną na nabycie 100 proc. akcji wydawnictwa Polska Press. Dzięki temu będzie paliwowy gigant będzie miał dostęp do czytelników takich tytułów jak "Dziennik Bałtycki", "Polska The Times", czy "Dziennik Polski". "Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej" - napisał w poniedziałek na Twitterze prezes Grupy Orlen, Daniel Obajtek.

Powiązany Artykuł

obajtek 1200 (2).jpg
PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press. "Zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników"

"Realizacja zapowiedzi repolonizacji"

- Informacje o przejęciu spółki Polska Press przez Orlen przyjmuję z ogromnym zainteresowaniem i bardzo pozytywnie - powiedziała w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. - W mojej ocenie jest to krok w dobrą stronę, w kierunku dekoncentracji, szczególnie rynku prasy drukowanej. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją kuriozalną, bo trzy pierwsze firmy działające na naszym rynku gazet drukowanych, sprzedające w Polsce największą liczbę gazet, należą do firm zagranicznych: pierwszy jest niemiecki Bauer, drugi Ringier Axel Springer i trzeci to właśnie Polska Press - wskazała.

Czytaj także: 

Rozmówczyni PolskieRadio24.pl zwróciła uwagę, że Polska Press to monopolista na rynku gazet regionalnych. - Odzyskanie gazet regionalnych powoduje, że na całym rynku prasy drukowanej zaczynamy odzyskiwać własność narodową - bo to podmiot polski będzie tymi gazetami zarządzał - wskazała Jolanta Hajdasz. - Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich na pewno będzie się uważnie przyglądać temu, czy przejmowanie tych gazet odbywa się z poszanowaniem zasady wolności słowa i niezależności dziennikarskiej. Przejęcie firmy Polska Press przez Orlen odbieram jako realizację zapowiedzi repolonizacji i dekoncentracji mediów, a więc bardzo pozytywnie - podkreśliła.

Szansa na zapełnienie luki

Pytana, jak przejęcie wydawcy przez Orlen wpłynie na sprzedaż gazet grupy Polska Press, dyrektor CMWP SDP oceniła, że "wszystko zależy od tego, czy i jak zmienią się te gazety". - Dzisiaj ich redakcje są bardzo scentralizowane, wiele ich stron to zaledwie niewielka mutacja redagowanych w Warszawie treści. Pytanie zasadnicze - czy zmieni się model funkcjonowania tych redakcji, czy będą one miały więcej swobody w pisaniu o różnych sprawach lokalnych, czy będą mogły rozwinąć skrzydła - przyznała. - Widać od wielu miesięcy, że gazety te są w odwrocie, mają coraz mniej ciekawe treści, a co za tym idzie, nie rozwijają portali internetowych. Mam nadzieję, że to przejęcie będzie szansą dla gazet regionalnych na ich odrodzenie się i ich rozwój, także w internecie - podkreśliła.

Czytaj także: 

Rozmówczyni PolskieRadio24.pl stwierdziła, że gazety należące do Polski Press powinny skupić się na treściach regionalnych. - One powinny być związane z czytelnikami mieszkającymi na Mazowszu, w Wielkopolsce, na Śląsku, czy na Pomorzu, uwzględniać lokalną specyfikę, ale także na poważnie włączać się do regionalnej debaty publicznej i dyskutować o sprawach dotyczących władzy lokalnej, czy samorządowej. Tej debaty ostatnio bardzo nam brakowało, widać tę lukę na rynku mediów regionalnych. Myślę, że teraz jest szansa, by to się zmieniło - podkreśliła Jolanta Hajdasz.


PolskieRadio24.pl/ mbl

Polecane

Wróć do strony głównej