Jest nowy rozkład jazdy PKP. Kolej przyspiesza na niektórych trasach
- W nowym kolejowym rozkładzie jazdy, który wszedł w życie w niedzielę, 13 grudnia, czas przejazdu między Warszawą a Trójmiastem pociągami Pendolino PKP Intercity skróci się o 20 minut, dzięki podniesieniu dopuszczalnej prędkości do 200 km/h na części tej linii.
2020-12-13, 10:13
Podróż ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska Głównego w przypadku najszybszego pociągu zajmie 2 godziny i 32 minuty, a do stacji Gdynia Główna - 2 godziny i 59 minut.
Dzięki tej zmianie krótsze staną się także podróże z Trójmiasta do Krakowa. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w 5 godzin.
Liczba połączeń na trasie łączącej Warszawę i Trójmiasto wzrośnie o dwa i - wliczając połączenia sezonowe - wyniesie 30. Poza krótszymi przejazdami pociągami EIP skróci się też czas przejazdu składów ekonomicznych - kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny.
Powiązany Artykuł
Od niedzieli nowy rozkład jazdy na kolei. Zobacz, co się zmieni
Szybsze połączenia
To nie jedyne zmiany w nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity. Pociągi przewoźnika będą zatrzymywać się już w około 420 miastach i miejscowościach. Każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów przewoźnika.
- Utrzymany zostaje ten sam poziom oferty mimo utrudnionej sytuacji rynkowej spowodowanej wciąż trwającą epidemią. Nowy rozkład przynosi widoczne efekty programu modernizacji polskiej kolei - zwiększy się komfort podróżowania dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby pociągów nowym lub zmodernizowanym taborem - informuje przewoźnik.
REKLAMA
W nowym rozkładzie pociągami PKP Intercity będzie można szybciej dojechać z Trójmiasta do Wrocławia - dzięki zakończeniu modernizacji linii między Poznaniem a Wrocławiem. Czas przejazdu z Gdańska do stolicy Dolnego Śląska skróci się o około 40 minut - najszybszy pociąg będzie jechać 4 godziny i 58 minut. Co za tym idzie, podróże między Poznaniem a Wrocławiem skrócą się z około 2 godzin i 20 minut do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu.
PKP Intercity wskazuje, że duży wpływ na rozwój oferty w południowej Polsce będzie miało wykorzystanie pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Liczba par pociągów między Krakowem a Katowicami zwiększy się z 8 do 19. Skróci się także czas przejazdu między miastami - pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut. Zwiększy się liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem (14 zamiast dotychczasowych 9) oraz skróci czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w niecałe 3 godziny. Ze stolicy Małopolski krótsze staną się także podróże do Opola.
Nowy rozkład zwiększy liczbę par pociągów między Katowicami a Wrocławiem (z 12 do 16) oraz Katowicami i Rzeszowem. Czas przejazdu na tej trasie skróci się z około 4 godzin do mniej niż 3 godzin w przypadku najszybszego pociągu. Podróże między Lublinem a Wrocławiem będą krótsze o około 75 minut. Najszybszy skład pokona trasę w mniej niż 6 godzin.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Poprawią konkurencyjność, komfort podróży i bezpieczeństwo. PKP PLK podsumowały inwestycje z funduszy UE
Modernizacja linii kolejowych
W nowym rozkładzie PKP Intercity na trasy wyjadą nowe składy, m.in. IC Kazimierz, dzięki któremu pasażerowie zyskają dodatkowe połączenie Krakowa z Łodzią. Nowy pociąg IC Chełmoński zapewni dojazd ze Świnoujścia do Krakowa przez Zieloną Górę, Wrocław i Katowice.
Dodatkową możliwość podróży na trasie Katowice - Warszawa - Trójmiasto stworzy kolejne połączenie Express InterCity Premium. Uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm - Zielona Góra przez Lublin, Warszawę i Poznań, z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego.
Kolejowy przewoźnik poinformował, że w obowiązującym od 13 grudnia 2020 roku rozkładzie jazdy, z powodu modernizacji linii kolejowych, zmniejszy się liczba składów na niektórych trasach. Rozpoczęta przebudowa stacji Łódź Kaliska wymaga zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Na stacji znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które będą mogły tam stacjonować podczas prowadzonych prac będzie ograniczona.
W nowym rozkładzie nie będą uruchamiane połączenia w relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Lotnisko Chopina. Z kolei modernizacja linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka - Białystok - pomiędzy Kietlanką a Łapami ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, co spowoduje utrudnienia. Modernizacja wymusza też ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 11 do 8.
Kolejne zmiany czekają na pasażerów wraz z rozpoczęciem modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej, część pociągów od 13 marca 2021 roku będzie kursować przez stacje Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście lub w skróconej relacji do i z Warszawy Wschodniej, o czym przewoźnik będzie szczegółowo informował po nowym roku.
REKLAMA
PKP Intercity zastrzega jednocześnie, że trwająca epidemia i związane z tym ograniczenia wprowadzane w sferze publicznej przyczyniają się do mniejszego zapotrzebowania na podróże koleją, dlatego przewoźnik na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz frekwencji w swoich pociągach może wprowadzać zmiany w siatce połączeń, dostosowując ofertę do aktualnego zainteresowania.
pkr
REKLAMA