"Potrzebne jest rzetelne badanie". Nadawcy publiczni zrezygnowali z zakupu Radio Track
- Nadawcy radiowi skupieni wokół MOC RADIO nie zdecydowali się na to, by przedłużyć i zakupić na bieżący rok badanie Radio Track, które realizowane jest przez firmę Kantar - powiedział Artur Kubaj, prezes MOC RADIO - Związku Pracodawców Mediów Radiowych.
2022-01-25, 08:38
Jak wyjaśnił Artur Kubaj decyzja to "pokłosie długiej dyskusji, która toczy się w radiofonii publicznej". - Są pewne zastrzeżenia do tych badań. Nadawcy publiczni zastanawiają się nad tym, analizują rynek, chcieliby skorzystać z innych badań - podkreślił.
Kubaj zaznaczył również, że "momentem kluczowym dla wyboru są kwestie wynikające z zadań postawionych przed nadawcami publicznymi".
Potrzebne rzetelne i nowoczesne badania
- Potrzebne jest badanie, które jest rzetelne, nowoczesne, ale musi także pomóc w realizacji celów postawionych przed nadawcami publicznymi - wskazał. Jak wyjaśnił, "to są oczywiście badania dotyczące słuchalności, ale też takie badania, które pomogą realizować misję".
Paweł Kwieciński, przewodniczący Rady Nadzorczej MOC RADIO i dyrektor Biura Programowego Polskiego Radia, powiedział, że "Polskie Radio wielokrotnie wyrażało swoje zastrzeżenia, jeżeli chodzi o dotychczasową formułę badań, która w Polsce była standardem". W jego ocenie "nadszedł moment, gdy nie można tylko krytykować i uczestniczyć, ale trzeba poszukać rozwiązań alternatywnych".
REKLAMA
- Mamy stowarzyszenie nadawców radiowych MOC RADIO, mamy różne możliwości pozyskania badań na rynku. W tej chwili wszystkie możliwości są jeszcze na stole - zaznaczył.
Ocena sposobu realizacji misji
- Szukamy takiej możliwości i takich rozwiązań, które będą korzystne dla rozgłośni w naszym typie nadawania, czyli dla radia publicznego - zwrócił uwagę Kwieciński. Zastrzegł również: "Rozumiemy to, że są różne typy rozgłośni - są radia komercyjne, są radia publiczne, ale są też nadawcy społeczni czy religijni".
- Te badania nie służą tylko i wyłącznie sprzedaży reklam, pozycjonowaniu czy mierzeniu siły marki. To muszą być badania, które rzeczywiście pokażą, jakie stacje wybierają słuchacze i to jest ważne dla każdego, kto działa na rynku radiowym. Stąd ta nasza wspólna decyzja - podkreślił Kwieciński. - Chodzi nam o to, że musimy doprowadzić do pozyskania badań, które pozwolą nam zarówno ocenić naszą skuteczność handlową, jak i sposób realizacji misji publicznej. Dobre badania powinny uwzględniać specyfikę różnych typów stacji radiowych, które funkcjonują na rynku - wyjaśnił. - To jest dla nas priorytet i kierunek naszego działania - dodał.
Badania grupy nadawców komercyjnych
Od dawna toczy się dyskusja nad koniecznością stworzenia realnych i obiektywnych pomiarów słuchalności radia w Polsce. Od wielu lat funkcjonują tzw. badania Radio Track - sondaże telefoniczne i w mniejszym stopniu metoda dzienniczkowa - realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR), czyli grupy największych nadawców komercyjnych radia w Polsce takich jak m.in. Eurozet, Grupa Radiowa Agora, Grupa Radiowa Time i Grupa RMF.
REKLAMA
- Sama nazwa KBR sugerowałaby, że jest to organizacja publiczna lub instytucja naukowa, która obiektywnie bada rynek radiowy. Problem polega na tym, że tzw. KBR to jedynie nieformalne porozumienie kilku grup nadawców komercyjnych. Nie jest żadną formalną organizacją. Nie posiada osobowości prawnej. Nie ma też zarządu - napisano w listopadzie ub. r. w artykule na stronie PR24.
Pomoc KRRiT
W 2018 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zadeklarowała pomoc w przygotowaniu jednoźródłowego badania we współpracy z uczestnikami rynku. Inicjatorem tych działań jest przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, który powołał Krajowy Instytut Mediów (KIM), koordynujący prace. KIM ma rozpocząć swoją działalność, realizując tzw. badanie założycielskie.
W grudniu ub. r. wniosek do prezesa UOKiK-u o przeprowadzenie kontroli badań radiowych złożyła posłanka PiS i członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka. W rozmowie w Radiu Wrocław Lichocka wyraziła opinię, że w Polsce obecnie nie ma "rzeczywistego badania słuchalności stacji radiowych".
pg
REKLAMA