wPolityce.pl: czy "Newsweek" szantażował prywatną warszawską uczelnię?

Czy tygodnik "Newsweek" próbował szantażować prywatną warszawską uczelnię i wymusić na niej wykupienie reklam w tygodniku w zamian za odstąpienie od publikacji niekorzystnych dla szkoły artykułów? - pyta portal wPolityce.pl w swoim tekście. Jak poinformowano "sprawą zajmie się Rada Etyki Mediów".

2022-07-21, 17:40

wPolityce.pl: czy "Newsweek" szantażował prywatną warszawską uczelnię?

Skarga wpłynęła od Collegium Humanum - Wyższej Szkoły Menedżerskiej (WSM). Portal wPolityce.pl dotarł do dokumentu, który cytuje:

[…] wnosimy do Rady o zbadanie, czy skierowanie oferty reklamowej do Uczelni pomiędzy pierwszą a kolejnymi zniesławiającymi publikacjami było działaniem świadomie zsynchronizowanym, a także czy w razie nawiązania współpracy komercyjnej tygodnik zamierzał odstąpić od prac nad kolejnymi artykułami. Wnosimy również o wyrażenie przez Radę stanowiska jednoznacznie potępiającego koordynowanie agresywnych działań redakcyjnych z aktywnością marketingową wydawnictwa kierowaną do podmiotów stanowiących obiekt zainteresowania dziennikarzy zatrudnionych przez to wydawnictwo.

Zdaniem Collegium Humanum w artykułach "Newsweeka" "zawarte zostały stwierdzenia jednoznacznie naruszające dobra osobiste Uczelni, w szczególności prawo do dobrego imienia, w tym prawa do reputacji i dobrej sławy" - dlatego szkoła podjęła działania prawne wobec RASP.

Oferta Newsweeka. Czym grozi odmowa?

Jak podaje portal wPolityce.pl "22 czerwca do działu marketingu WSM wpłynął e-mail od pracownicy działu reklamy »Newsweeka«, z oficjalnego adresu służbowego, z propozycją skorzystania ze specjalnej oferty letniej »Newsweeka«".

REKLAMA

Jak czytamy: "wydawnictwo proponuje uczelni wykupienie reklamy na promocyjnych warunkach: w ofercie 2+1 (w której koszt trzech stron reklam wyniósłby 18 001 zł netto i 11 001 netto za trzykrotną reklamę na połowie strony) lub 1+1 za 50 proc. (tu koszt dwóch reklam wyniósłby 14 250 zł netto i 8 250 zł za dwie reklamy w formacie pół strony). Cennikowy koszt jednej strony reklamy wynosić miał 9 500 zł, a połowy strony - 5 500 zł" - opisuje portal.

Władze Wyższej Szkoły Menedżerskiej postanowiły nie skorzystać z oferty. Jakie były skutki? Oto skarga WSM do Rady Etyki Mediów:

Wobec braku reakcji ze strony Uczelni na otrzymaną ofertę, w kolejnych dniach na portalu newsweek.pl oraz w tygodniku "Newsweek" ukazywały się kolejne publikacje i materiały dotyczące Uczelni i zawierające treści naruszające jej dobra osobiste. M.in. w dniu 27 czerwca 2022 r. w tygodniku "Newsweek", numer 26/2022 (27.06-03.07) ukazał się artykuł autorstwa Renaty Kim i Jakuba Korusa pt. "Collegium Humanum tanio i szybko kształci również armię przyszłych psychologów". W tym przypadku jego autorzy nie tylko nie poprosili władz Uczelni o spotkanie i rozmowę, ale nawet nie nadesłali pisemnej prośby o komentarz do tez zawartych w tekście. Zważywszy, że materiał zawiera szereg kłamstw i insynuacji, do których nie pozwolono odnieść się władzom Uczelni, należy stwierdzić, że autorzy materiału nie dochowali elementarnych standardów rzetelności i staranności dziennikarskiej. Publikacja o tożsamej treści opublikowana została także na portalu newsweek.pl w dniu 28 czerwca 2022 r.

Jak informuje portal wPolityce.pl "kolejne niekorzystne dla Collegium Humanum artykuły Newsweek publikował 27 czerwca (dwa) i 30 czerwca. W sumie w przestrzeni publicznej pojawiło się co najmniej pięć uderzających w uczelnię tekstów, z czego cztery już po tym, gdy WSM nie skorzystała z oferty letniej »Newsweeka«".

REKLAMA

Czytaj także:

wPolityce.pl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej