Ogrom prac inżynieryjnych. Tak powstawał przekop przez Mierzeję Wiślaną

2022-09-16, 06:00

Ogrom prac inżynieryjnych. Tak powstawał przekop przez Mierzeję Wiślaną
Przekop Mierzei Wiślanej to spektakularne przedsięwzięcie inżynieryjne. Foto: KK/ PR

Dziesiątki tysięcy metrów sześciennych betonu i ton konstrukcji stalowych, kilometry kabli, długa na 200 metrów śluza i dwa mosty drogowe - tak, w największym skrócie, przedstawia się przekop Mierzei Wiślanej w danych technicznych. Wykonanie kryjących się za tymi liczbami prac były niezbędne, by powstał kanał żeglugowy przez Zalew Wiślany, który pozwoli skrócić drogę wodną z Gdańska do Elbląga. Jeszcze przed oficjalnym otwarciem inwestycji reporter portalu PolskieRadio24.pl odwiedził z kamerą miejsce robót.

  • 17 września oddany zostanie do użytku kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
  • Przekop Mierzei Wiślanej skróci drogę wodną niezbędną do pokonania między portami w Gdańsku i w Elblągu
  • Pozwoli też na swobodne przechodzenie przez Zalew Wiślany, bez konieczności korzystania z wód terytorialnych Rosji i Cieśniny Piławskiej
  • Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej trwały od października 2019 roku do września tego roku
  • Do stworzenia śluzy i infrastruktury umożliwiającej przejście nowym szlakiem żeglugowym wykorzystano ok. 70 tys. metrów sześciennych betonu

- Mówimy o pierwszym etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - powiedział portalowi PolskieRadio24.pl dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przyznając, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to spektakularne przedsięwzięcie, widoczne dzięki licznym budowlom hydrotechnicznym.

Całość inwestycji wymagała obniżenia terenu do poziomu mniej więcej jednego metra p.p.m., wylania 70 tys. metrów sześciennych betonu, postawienia kilkudziesięciu tysięcy ton konstrukcji stalowych i położenia kilometrów instalacji teletechnicznych niezbędnych do sprawnego zarządzania ruchem w kanale żeglugowym.

Jednym z najważniejszych elementów przekopu przez Mierzeję Wiślaną jest śluza o długości 200 metrów, szerokości 25 metrów i głębokości 6,5 metra. Dochodzą do tego bramy tej śluzy i dwa mosty odwodzone, obrotowe, o przęsłach długości 60 metrów.

Więcej o ogromie pracy włożonym w budowę przekopu w materiale reporterskim Pawła Kurka:

Motor gospodarczy dla całego regionu

Całkowita długość toru wodnego z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, z czego samo przejście przez Zalew to nieco ponad 10 kilometrów, kolejne 10 km to szlak żeglugowy na rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to zaś odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Pozostałe elementy inwestycji - między innymi pogłębienie drogi wodnej do 5 metrów, budowa mostu w Nowakowie i pogłębienie rzeki Elbląg - mają zostać zakończone w przyszłym roku. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długości do 180 metrów, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.

Czytaj także: 

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września (PAP) Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września (PAP)

"Każda inwestycja zwiększająca możliwości rozwojowe Polski jest potrzebna". Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej - zobacz nagranie

PolskieRadio24.pl, IAR, PAP/ PK, mbl

Polecane

Wróć do strony głównej