Warszawa: Strefa Czystego Transportu coraz bliżej. Sprawą zajmuje się rada miasta

2023-12-07, 05:46

Warszawa: Strefa Czystego Transportu coraz bliżej. Sprawą zajmuje się rada miasta
Zgodnie z planem, Trasa Łazienkowska objęta będzie Strefą Czystego Transportu. Foto: Bartosz Dziugiel/ Shutterstock

Rada Miasta Stołecznego Warszawy zajmie się w czwartek projektem uchwały w sprawie zorganizowania w mieście Strefy Czystego Transportu, czyli wydzielonego obszaru, do którego nie wjadą samochody zbyt stare lub niespełniające określonych norm emisji spalin "Euro". O ustanowienie takiej strefy wnioskował prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

- Będziemy w tej sprawie ambitni, dlatego, że nie chcemy się dusić w centrum miasta w związku ze smogiem, przez te dni, w których mamy mróz i nie mamy wiatru. Musimy podejmować tutaj ambitne decyzje, musimy redukować tlenki azotu - nie ma innego wyjścia - tłumaczył Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej na marginesie konferencji COP28 w Dubaju. 

Sesja stołecznej rady miasta, poświęcona m.in. SCT, rozpocznie się o godzinie 10. Transmisję śledzić można w internecie i na stołecznym kanale YouTube. 

Nie tylko Centrum. Strefa Czystego Transportu obejmie dużą część Warszawy

Według nowego projektu uchwały złożonej do Rady Warszawy, SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Ulgi i zwolnienia dla mieszkańców i seniorów

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym, niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym, niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym, niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym, niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Czytaj także: 

[ZOBACZ TAKŻE] Wojewoda mazowiecki Tomasz Bocheński gościem Polskiego Radia 24: 

PAP, IAR/ mbl

Polecane

Wróć do strony głównej