Sezonowe czy całoroczne? Ekspert wskazuje, jakie opony sprawdzą się najlepiej

Opony sezonowe mają znaczącą przewagę nad całorocznymi - przekonuje Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Jak podkreśla, nie ma idealnych opon, które miałyby równie wysokie parametry zarówno w czasie upałów, jak i w trakcie mrozów. Według Instytutu Transportu Samochodowego warto pomyśleć o zmianie opon, kiedy średnia temperatura dobowa spada do ok. 7 st. C.

2024-10-26, 07:24

Sezonowe czy całoroczne? Ekspert wskazuje, jakie opony sprawdzą się najlepiej
Eksperci zalecają wymianę opon, kiedy średnia dobowa temperatura utrzymuje się poniżej 7 st. C. Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Mikołaj Krupiński podkreślił, że niezależne testy i analizy prowadzone przez europejskie i amerykańskie organizacje konsumentów, a także porównania dziennikarzy motoryzacyjnych i ekspertów ds. bezpieczeństwa drogowego, jednoznacznie wskazały na przewagę opon sezonowych dostosowanych do warunków pogodowych.

Dodał, że w przypadku opon zimowych używanych w temperaturze zbliżonej do zera lub niższej kluczowe jest zapewnienie lepszej przyczepności, dobrego odprowadzania wody, śniegu i błota pośniegowego. Dzięki temu droga hamowania jest krótsza niż w przypadku opon letnich.

- Różnica w długości drogi hamowania między oponami letnimi a zimowymi w warunkach zimowych może wynosić nawet 30 proc. na korzyść opon zimowych - powiedział Krupiński. - To istotny parametr, biorąc pod uwagę, że nawet niewielkie odległości mogą decydować o bezpieczeństwie na drodze. Oczywiście ostateczny rezultat zależy od wielu czynników, jak prędkość, stan nawierzchni, temperatura i refleks kierowcy - dodał.

Zwrócił uwagę, że opony letnie projektowane są z myślą o optymalnych parametrach w wyższej temperaturze, a ich właściwości znacząco spadają, gdy temperatura zaczyna maleć.

REKLAMA

Opony całoroczne nie zawsze się sprawdzą

- Przystosowana do ciepła mieszanka gumy w oponach letnich staje się w zimowych warunkach twarda i mało elastyczna, co skutkuje pogorszeniem przyczepności i wydłużeniem drogi hamowania. Ponadto opony zimowe mają głębszy i bardziej wyrazisty bieżnik z większą liczbą nacięć, co poprawia przyczepność na śniegu i lodzie oraz ułatwia odprowadzanie wody spod kół - zaznaczył.

Zwrócił uwagę, że opony całoroczne są rozwiązaniem kompromisowym, bo nie ma idealnych opon, które miałyby równie wysokie parametry zarówno w czasie upałów, jak i w trakcie mrozów.

- Certyfikowane opony wielosezonowe mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób pokonujących stosunkowo krótkie dystanse, do 10 tys. km rocznie, jeżdżących głównie po dobrze utrzymanych drogach miejskich i mających pojazdy o niewielkiej mocy silnika. W przypadku intensywnej eksploatacji samochodu, szczególnie w zmiennych warunkach pogodowych i przy większej mocy napędu, zaleca się korzystanie z dwóch kompletów opon - letnich i zimowych - ocenił.

Kiedy zmieniać opony?

Według Instytutu Transportu Samochodowego warto pomyśleć o zmianie opon, kiedy średnia temperatura dobowa spada do ok. 7 st. C, a prognozy przewidują ich dalszy spadek.

REKLAMA

Instytut podkreślił, że chociaż w Polsce nie ma przepisów obligujących kierowców do stosowania opon sezonowych, to zdecydowana większość z nich decyduje się na ich wymianę.

- Cykliczne badania ankietowe wskazują, że około 85 proc. kierowców zmienia opony przed zimą lub latem, co świadczy o ich świadomości zagrożeń związanych z jazdą na niewłaściwych oponach - poinformował Krupiński.

Czytaj także:

PAP, paw/

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej