Tego wyborcy oczekują od kandydatów na prezydenta. Kluczowy aspekt ekonomiczny
Ochrona przed drożyzną w sklepach to dla Polaków kluczowy aspekt w kontekście kampanii prezydenckiej - wynika z sondażu UCE Research dla Onetu. Badanie wykazało, że tematy związane z ekonomią i domowym budżetem są obecnie najważniejsze dla polskiego społeczeństwa.
2025-01-29, 10:29
Ekonomia wygrywa. Wyborcy wskazali, co jest dla nich najważniejsze
Aż 28,7 proc. ankietowanych wskazało "ochronę przed drożyzną w sklepach" jako temat, na którym kandydaci na prezydenta powinni skupić się najbardziej. Niewiele mniej, bo 27,3 proc. uważa, że kluczowa jest "ochrona społeczeństwa przed wzrostem cen" oraz "obniżenie cen leków".
Duży odsetek badanych jako najważniejszą kwestię postrzega poprawę sytuacji mieszkaniowej. 24,6 proc. ankietowanych wskazało, że to "budowa tanich mieszkań na sprzedaż i wynajem" powinna być głównym tematem kampanii.
W dalszej kolejności Polacy wskazywali na "obniżenie podatków dochodowych" (22,9 proc.), ograniczenie 800+ dla obcokrajowców (22,7 proc.), "obniżenie stawek podatku VAT" (21,2 proc.) "poprawę dostępu do lekarzy specjalistów" (18,2 proc.), "zmniejszenie ogólnej inflacji" (17,3 proc.) czy "skrócenie kolejek do lekarzy" (17,1 proc.).
Z badania wynika, że kwestie ekonomiczne stały się dla polskiego społeczeństwa znacznie ważniejsze niż sprawy światopoglądowe. Te również znalazły się wśród odpowiedzi, ale budziły mniejsze zainteresowanie. Zdaniem 12,6 proc. badanych najważniejszą kwestią kampanii powinno być "prawo do aborcji", na politykę klimatyczną wskazało 10,3 proc.
REKLAMA
Duże zmiany w stosunku do poprzedniego sondażu
Co ciekawe, w stosunku do poprzedniego sondażu UCE Research dla Onetu, w którym zadano to samo pytanie, nastąpiły spore zmiany. Jeszcze w grudniu wyborcy najczęściej oczekiwali "poprawy dostępu do lekarzy specjalistów" (22,6 proc.). Wśród najczęściej wskazywanych tematów znalazło się wówczas jeszcze "zmniejszenie ogólnej inflacji" (20,6 proc.) i "poprawa obronności kraju" (20,2 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-26 stycznia 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research dla Onetu na próbie 1010 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
- Duże zmiany na rynku pracy. Pełczyńska-Nałęcz: nowe regulacje są dla tych, którzy czują się pokrzywdzeni
- Lidl stawia ultimatum Telewizji Republika. Chodzi o WOŚP
- Wyciekł tajny raport ZUS. Systemowi emerytur grozi załamanie
Źródło: PAP/egz/kor
REKLAMA
REKLAMA