PKN Orlen zbuduje nowy terminal przeładunkowy w Gdańsku. Daniel Obajtek: dotrzymujemy słowa

2023-01-20, 13:00

PKN Orlen zbuduje nowy terminal przeładunkowy w Gdańsku. Daniel Obajtek: dotrzymujemy słowa
PKN Orlen zbuduje nowy terminal przeładunkowy. Foto: Twitter/Daniel Obajtek

- Dotrzymujemy słowa. Przejęliśmy Lotos żeby w niego inwestować. Za 2 mld zł budujemy w Gdańsku nie tylko instalację nowoczesnych olejów bazowych, ale też morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle. Dzięki niemu gdański zakład będzie w stanie eksportować produkty na cały świat - powiedział Daniel Obajek, prezes PKN Orlen.

PKN Orlen zbuduje za 0,5 mld zł w terminal przeładunkowy olejów, paliw i bioodpadów w Gdańsku, co ma wzmocnić bezpieczeństwo i pewność dostaw produktów - poinformował PKN Orlen w piątek. W Gdańsku powstaje też warta ponad 1,4 mld zł instalacja, która umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.

- W roku 2022 nasz koncern wydał 17 mld na inwestycje. W roku 2023 przeznaczamy na ten cel 34 mld. To bardzo duże środki. Bardzo mocno inwestujemy w petrochemię. To bardzo ważny filar przy paliwowej transformacji - powiedział Daniel Obajtek.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek poinformował, że w tym roku zostaną przedstawione lokalizacje małych reaktorów modułowych SMR i modułowych reaktorów jądrowych MMR. - To będzie rozproszona i nowoczesna energetyka atomowa - powiedział.

Terminal w Gdańsku

Nowy terminal na nabrzeżu Rafinerii Gdańskiej ma ruszyć w 2025 r. i umożliwić przeładunek rocznie ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw. Grupa Orlen podkreśliła, że inwestuje ponad pół miliarda złotych we wzmocnienie bezpieczeństwa i pewności dostaw produktów.

Jak poinformował PKN Orlen, projekt terminala obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi statków o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Terminal zbuduje konsorcjum spółek z Grupy NDI, Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Scherzer GmbH.

Terminal umożliwi przeładowywanie komponentów i biokomponentów, będących składnikami biopaliw.

Czytaj także:

dn/IAR/PAP

Polecane

Wróć do strony głównej