"Jedz mniej mięsa i nabiału, pozbądź się auta". Warszawa skorzysta z zaleceń "ekologów"?

2023-02-14, 18:29

 "Jedz mniej mięsa i nabiału, pozbądź się auta". Warszawa skorzysta z zaleceń "ekologów"?
C40 Cities, do której należy Warszawa, rekomenduje szereg ograniczeń dla mieszkańców. Foto: Twitter/ Rafał Trzaskowski

Organizacja C40 Cities, do której należy Warszawa, pokazała nowe "proekologiczne" zalecenia. Wynika z nich, że ludzie powinni mniej jeść i praktycznie pozbyć się samochodów. Ograniczenia mają być bardzo surowe: limit 2,5 tys. dziennych kalorii na osobę, 16 kg mięsa, 90 kg nabiału i tylko osiem sztuk nowych ubrań rocznie. Co na to Rafał Trzaskowski i jego urzędnicy?

Organizacja C40 Cities zrzesza blisko 100 dużych miast, w tym Warszawę, które współpracują w celu ograniczenia globalnego ocieplenia. Ich celem - jak czytamy - jest "budowa zdrowych, sprawiedliwych i odpornych społeczności", w tym radykalna redukcja CO2, która ma pozwolić utrzymać wzrost temperatury na poziomie 1,5 stopnia Celsjusza.

Jak wynika z raportu "The Future of Urban Consumption in a 1.5C World" przygotowanego dla C40, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o połowę do 2030 roku, należy wprowadzić radykalne działania w sześciu dziedzinach mających największy wpływ na emisję. Są to:

  • Budownictwo i infrastruktura miejska
  • Żywność
  • Transport prywatny
  • Ubrania
  • Sprzęt elektroniczny 
  • Transport lotniczy

Jakie rekomendacje dla mieszkańców Warszawy zawiera raport? 

  • 16 kg mięsa rocznie na osobę lub całkowite wykluczenie mięsa z diety w bardziej ambitnym wariancie. Dla porównania dziś przeciętny Polak zjada rocznie ponad 70 kg mięsa. 
  • 90 kg nabiału na osobę rocznie lub w bardziej ambitnym wariancie całkowite jego wykluczenie. Obecnie Polacy zjadają średnio ponad 200 kg nabiału w ciągu roku.
  • Spożycie 2,5 tys. kalorii dziennie. Jednak to, ile dana osoba powinna spożywać kalorii, zależy od jej trybu życia, zdrowia i aktywności fizycznej.
  • Ograniczenie w kupnie nowych sztuk ubrań do 8 rocznie, w bardziej radykalnym wariancie do 3. 
  • Zmniejszenie liczby posiadanych samochodów - do 190 na 1000 osób lub w ambitnym wariancie ich całkowite wykluczenie. Dla porównania dziś w Polsce jest ponad 600 aut na 1000 mieszkańców.
  • Wydłużenie życia samochodu do 20 lat. Obecnie w Polsce przeciętny wiek samochodu wynosi 15 lat. 
  • Osoba powinna odbywać lot do jednego celu w dwie strony (maks. 1500 km) raz na dwa lata, z kolei w bardziej ambitnym wariancie podróż samolotem w dwie strony powinna odbywać się tylko raz na trzy lata.
  • Wydłużenie życia laptopa i podobnych urządzeń elektronicznych do 7 lat.

Ograniczona strefa czystego transportu

Miasto Warszawa, którym zarządza prezydent Rafał Trzaskowski, planuje także wprowadzenie strefy czystego transportu. Nie wjadą do niej diesle starsze niż 18 lat oraz auta benzynowe starsze niż 27 lat. Strefa miałaby zacząć obowiązywać w połowie przyszłego roku. Od 25 stycznia br. mieszkańcy Warszawy mogą zapoznać się ze wstępnym projektem strefy. Przez najbliższe trzy miesiące potrwają natomiast konsultacje społeczne z mieszkańcami.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy przewiduje, że ww. strefa zacznie funkcjonować od lipca 2024 r. Obejmie ona większość Śródmieścia oraz fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą.

Wyższe opłaty dodatkowe za postój 

Już dzisiaj ruch w centrum Warszawy został znacznie ograniczony ze względu na wprowadzone strefy płatnego parkowania. Po Nowym Roku w Warszawie rządzący z prezydentem Rafałem Trzaskowskim na czele podnieśli opłaty dodatkowe za postój. Wzrosła przede wszystkim opłata za niezapłacony postój w strefie płatnego parkowania. Zamiast dotychczasowych 250 zł niefrasobliwy kierowca musi płacić 300 zł. Ponadto dotychczas, gdy opłata została wniesiona w ciągu 7 dni, była niższa i wynosiła 170 zł, po Nowym Roku wynosi 200 zł. Taką decyzję podjęli w czerwcu 2022 r. radni. Przypomnijmy, że wtedy też podniesiono opłaty za godzinę postoju, które zaczęły obowiązywać w sierpniu 2022 r.

Od stycznia wzrosły także opłaty za usunięcie pojazdu. W 2023 r. za odholowanie auta trzeba wysupłać z portfela 606 zł, a za dobę parkowania 52 zł. W roku ubiegłym kosztowało to 542 zł i 46 zł za dobę na parkingu. Ratusz, podejmując uchwałę, szacował, że dzięki podwyżce do kasy miasta wpłynie dodatkowe 6 mln zł.

Władze Warszawy: uczestnictwo w C40 pomaga realizować miejską politykę klimatyczną

Władze Warszawy w odpowiedzi dla "DGP" przekonują, że uczestnictwo w C40 pomaga stolicy realizować miejską politykę klimatyczną. "Rekomendacje z raportu mogą być inspiracją dla członków C40, ale decyzja o tym, jaki zakres emisji jest uwzględniany przez miasto w ramach inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych, należy do poszczególnych miast. Na razie Warszawa nie podjęła decyzji, by uwzględniać emisje powstające poza granicami miasta" - podkreślił Ratusz.

"Istnieje konieczność ograniczania poziomu konsumpcji, wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego, promowania diety wegetariańskiej czy ograniczania liczby prywatnych samochodów w mieście" - podaje urząd miasta. Władze stolicy informują, że kierunki działań z raportu grupy C40 dotyczące żywności wpisują się w założenia obecnie procedowanego projektu "Polityki żywnościowej m.st. Warszawy".

Politycy Solidarnej Polski: czy prezydent Warszawy chce wprowadzić racje żywnościowe?

We wtorek politycy Solidarnej Polski Sebastian Kaleta i Anna Siarkowska odnosząc się do rekomendacji przyjętych przez C40 Cities, by przeciwdziałać kryzysowi klimatycznemu, zapytali Rafała Trzaskowskiego, czy chce wprowadzić warszawiakom racje żywnościowe, racje konsumpcyjne.

- Często pytam, co Rafał Trzaskowski przywozi z wizyt międzynarodowych, oblatywania świata. Dzisiaj okazało się, co przywozi – pomysły, żeby wprowadzić racje żywnościowe i konsumpcyjne" – powiedział we wtorek Kaleta dziennikarzom w Sejmie. Zdaniem Kalety "czasy komuny, kartek mają powrócić według tego stowarzyszenia". - Z publikacji bynajmniej nie wynika, żeby miasto stołeczne Warszawa się od tego odcinało - podkreślił poseł.

- Samochód staje się luksusem, a nie prawem każdego z nas do wyboru sposobu przemieszczania się – zauważył poseł. Zwrócił uwagę na cel ograniczenia podróży lotniczych. - Raz na dwa lata wyjazd rodzinny za granicę to propozycja stowarzyszenia, którego Warszawa jest członkiem – powiedział. - Jestem ciekaw, jak Rafał Trzaskowski dociera na te wszystkie konferencje. Raczej nie rowerem, raczej nie samochodem i nawet nie koleją, tylko samolotem – dodał Kaleta.

Według Siarkowskiej, która przypomniała o kartkach na mięso, które obowiązywały w PRL, "to jest powrót do centralnego planowania". - Rafał Trzaskowski i podobni jemu politycy chcą wprowadzić to samo, może w trochę bardziej nowoczesnej formie i w takiej formie, która pozwoli na pełną kontrolę ludzkich zachowań – powiedziała posłanka.

- Rozwiązań, które są właściwe dla komunistycznych Chin, absolutnie w Polsce nie chcemy. Musimy zrobić wszystko żeby takich polityków odsunąć od możliwości podejmowania decyzji dotyczących naszego prywatnego życia – dodała.

Do wystąpienia polityków SP odniósł się Trzaskowski. "Pan Kaleta oparł swoją teorię o raport naukowców z Leeds wydany niemal 4 lata temu. Trudno go komentować, tym bardziej, że nie powstał na zlecenie Miasta Stołecznego Warszawy i nie był z nami konsultowany" - napisał Trzaskowski na Facebooku.

***

Organizacja C40 Cities powstała w 2005 roku. Jej sygnatariuszami są miasta: Akra, Ateny, Austin, Barcelona, ​​Bridgeport, Buenos Aires, Kapsztad, Chicago, Kopenhaga, Denver, Durban, Fortaleza, Guadalajara, Hongkong, Houston, Dżakarta, Johannesburg, Lima, Londyn, Los Angeles, Medellín, Meksyk, Mediolan, Montreal, Nowy Orlean, Nowy Jork, Paryż, Filadelfia, Portland, Quezon City, Rio de Janeiro, Salt Lake City, San Francisco, Santiago, Seattle, Sydney, Tel Awiw, Tokio, Toronto, Warszawa, Waszyngton.

dn/c40.org/gazetaprawna.pl/

Polecane

Wróć do strony głównej