Polska kolej odporna na kryzysy. "Może być znakomitym środkiem transportu"
System kolejowy jest najbardziej odpornym na kryzysy środkiem transportu - mówili uczestnicy konferencji w Parlamencie Europejskim zorganizowanej przez przedstawicielstwo Polskich Kolei Państwowych w Brukseli i PKP PLK S.A. Dotyczyła ona roli kolei w czasach kryzysu.
2023-05-25, 00:37
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odpowiedzialny za kolej powiedział Polskiemu Radiu, że odporność kolei uwidoczniły ostatnio trzy kryzysy.
- Czas pandemiczny, w którym zapewnialiśmy pasażerom możliwości przejazdu mimo zachęt do ograniczenia mobilności, oferta na dość wysokim poziomie. A jeszcze bardziej udało się to pokazać na przykładzie wojny na Ukrainie i kryzysu uchodźczego, który też pokazuje, że w krótkim czasie, niezwykle krótkim czasie potrafiliśmy zorganizować efektywny transport uchodźców w głąb kraju i do Europy we współpracy z kolejami naszych sąsiadów. I kolejny przykład to kryzys energetyczny, gdzie też trzeba było w krótkim czasie odwrócić łańcuchy dostaw choćby węgla i to się udało zrobić. Te trzy zdarzenia pokazują, że kolej jest odporna i może w czasie kryzysowym być znakomitym środkiem transportu - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
Posłuchaj
Polska kolej odporna na kryzysy. "Wiodąca gałąź transportu"
W podobnym tonie w rozmowie z Polskim Radiem wypowiadał się dyrektor brukselskiego biura PKP Tomasz Lachowicz.
- Chcemy podkreślić znaczenie europejskiego systemu kolejowego, w tym przede wszystkim polskich kolei w niesieniu pomocy humanitarnej dla Ukrainy, ale też odporności na kryzysy pandemiczne, klimatyczne, geopolityczne. Jest to bardzo ważne, bo kolej jest tą wiodącą gałęzią transportu, jeśli chodzi o odporność i bezpieczeństwo Europy i łańcuch dostaw - powiedział dyrektor Lachowicz.
REKLAMA
Dodał, że pokazywanie przewag kolei nad innymi gałęziami transportu jest szczególnie istotne w związku z toczącymi się obecnie pracami nad zmianą europejskiej, transgranicznej sieci transportowej, która będzie obejmowała także połączenia z Ukrainą i Mołdawią. Podczas konferencji poruszony został również temat unijnych korytarzy solidarnościowych, które po zablokowaniu przez Rosję portów czarnomorskich, pomagały w wywiezieniu zboża z Ukrainy.
Posłuchaj
Wiceminister Andrzej Bittel zwrócił uwagę na konieczność poprawy przepustowości na przejściach granicznych, Dodał, że unijne fundusze, mimo zapowiedzi, na ten cel nie popłynęły.
Transport kolejowy na wschód. "Mamy rezerwy w polskiej infrastrukturze"
Prezes zarządu PLK S.A. Ireneusz Merchel zgodził się, że wąskie gardła to przeładunki na granicy, natomiast podkreślał, że infrastruktura kolejowa w Polsce była przygotowana.
- Mamy rezerwy na polskiej infrastrukturze do przewiezienia co najmniej kilkukrotnie większej ilości zboża. Transport kolejowy, szczególnie jak rozmawiamy o nowych korytarzach europejskich sieci TEN-T, to będzie kierunek Kijowa, Lwowa i to na pewno jest przyszłość. To wszystko będzie na pewno przez Polskę przejeżdżało, czy to w kierunku portów, czy to w kierunku zachodniej Europy - dodał prezes PLK S.A.
REKLAMA
Posłuchaj
Pozytywną ocenę polskim kolejom wystawił europoseł Bogdan Rzońca. - Polska kolej dobrze reaguje na sytuacje kryzysowe - podkreślił, wyliczając sprawność inwestycyjną, pogodzenie przewozów osobowych i towarowych i tym samym umiejętne konkurowanie na europejskich rynkach.
- PKP Intercity wprowadzi nowy system zarządzania rozkładem jazdy. Jest umowa z wykonawcą
- Ruszają inwestycje z KPO na kolei. Pierwsza umowa PKP PLK w tym tygodniu
IAR/Beata Płomecka/pb
REKLAMA