Warszawa chce rozszerzyć Strefę Czystego Transportu. Kaleta: Trzaskowski przygotowuje komunikacyjny armageddon

Po konsultacjach i dodatkowych analizach warszawska strefa czystego transportu, obejmie większy obszar niż pierwotnie zakładano i jednocześnie wprowadzi dodatkowe rozwiązania dla warszawiaków. Nowa propozycja SCT trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady Warszawy - poinformował stołeczny ratusz. "Trzaskowski przygotowuje komunikacyjny armageddon" - alarmuje Sebastian Kaleta.

2023-11-13, 19:07

Warszawa chce rozszerzyć Strefę Czystego Transportu. Kaleta: Trzaskowski przygotowuje komunikacyjny armageddon
Warszawa chce rozszerzyć planowaną Strefę Czystego Transportu. Foto: Shutterstock/Grand Warszawski; Twitter/@sjkaelta

Pod koniec stycznia ratusz zaprezentował wstępny projekt strefy czystego transportu. Równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych, które trwały trzy miesiące.

"Wpłynęło ponad 3 tys. uwag i odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian" - przekazał ratusz.

Uwagi zostały uwzględnione w nowym projekcie strefy. Przede wszystkim zastosowano ulgi z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe.

Dwukrotnie większy obszar

Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

REKLAMA

- Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Komunikacyjny armageddon

"W cieniu inauguracji prac Sejmu Rafał Trzaskowski przygotowuje komunikacyjny armageddon w Warszawie. Ogłosił dziś, że proponuje rozszerzenie planowanej strefy ograniczonego ruchu na całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz, Praga Płn. i niemal całość Mokotowa, Pragi Południe, Ochoty i Woli" - alarmuje Sebastian Kaleta.

"Od 2028 roku mieszkańcy tej strefy i całej Warszawy nie będą mogli poruszać się po niej dieslem wyprodukowanym przed 2013 rokiem i benzynowym przed 2006 rokiem. Jeśli mieszkańcy strefy takie będą posiadać w garażu, że zgodą Straży Miejskiej będą mogli nimi wyjechać 4 razy w roku" - dodał.

Podatki w Warszawie

Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

REKLAMA

Wyjątek dla seniorów

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Bez możliwości korzystania z własnego samochodu

Pomysł rozszerzenia strefy skomentował też dziennikarz i pasjonat motoryzacyjny Tymon Grabowski, prowadzący popularny profil poświęcony starszym samochodom.

Zwrócił on m.in. uwagę na to, że "będzie sporo osób mieszkających na granicy strefy, których SCT odetnie od możliwości poruszania się własnym samochodem".

REKLAMA

Czytaj także:

PAP/IAR/fc

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze