Niemieccy naukowcy: cyfryzacja szkół ogłupia, zamiast pomagać w nauce

2023-11-28, 08:15

Niemieccy naukowcy: cyfryzacja szkół ogłupia, zamiast pomagać w nauce
Przy ZBP i Warszawskim Instytucie Bankowości od lat działa program "Bankowcy dla Edukacji".Foto: Drazen Zigic / Shutterstock.com

Ponad 40 naukowców zaapelowało o wstrzymanie cyfryzacji w szkołach i przedszkolach, ostrzegając przed skutkami psychologicznymi, poznawczymi i społecznymi - opisuje portal dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" (FAZ). Eksperci przekonują m.in., że "nauczanie za pomocą tabletów i laptopów nie czyni dzieci mądrzejszymi, ale głupszymi". Ministerstwo Kultury Hesji ma jednak inne plany.

Plany heskiego ministerstwa zakładają szersze wykorzystanie mediów cyfrowych w edukacji, a placówki oświatowe są coraz częściej wyposażane w tablety i laptopy. W tym roku szkolnym planowane jest rozszerzenie "szkolnego eksperymentu" poprzez wdrożenie nowego programu o nazwie "Cyfrowy świat".

Zwiększona cyfryzacja niemieckich szkół. Naukowcy ostrzegają

W ubiegłym roku szkolnym uruchomiono 12 szkół pilotażowych, a w tym roku nowy przedmiot funkcjonuje już w 64 szkołach. "Uczniowie klas piątych i szóstych mają uczyć się nie tylko podstaw informatyki. Częścią programu jest też odpowiedzialne korzystanie z mediów cyfrowych" - pisze FAZ.

Postępującą cyfryzację szkół krytykuje od lat Towarzystwo Edukacji i Wiedzy, działające przy Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie. Eksperci wskazują przy tym na zagrożenia dla rozwoju intelektualnego dzieci, domagając się od ministerstwa nałożenia moratorium na cyfryzację w szkołach i placówkach wychowania przedszkolnego.

"Do inicjatywy tej przystąpiło ponad 40 naukowców, w tym pedagodzy, lekarze i pediatrzy" - podkreśla FAZ.

"Nauczanie za pomocą tabletów ogłupia uczniów"

"Z aktualnej wiedzy naukowej wynika, że nauczanie za pomocą tabletów i laptopów nie czyni dzieci do szóstej klasy mądrzejszymi, ale głupszymi. Badania wykazały, że zwiększone wykorzystanie urządzeń cyfrowych na lekcjach ma negatywne konsekwencje zdrowotne, psychologiczne i społeczne" - wyjaśnia jeden z inicjatorów, Ralf Lankau z Uniwersytetu w Offenburgu.

"To czas, aby wysłuchano nauczycieli i pediatrów w tym kraju, oraz zaniechano prób nauczania cyfrowego" - dodaje Lankau, przytaczając jako argument przykład Szwecji, gdzie stwierdzono, że cyfryzacja ma dla szkół bardzo negatywny wpływ, jeśli chodzi o zdobywanie wiedzy przez uczniów.

"Ekrany mają bardzo negatywne działanie w przypadku najmłodszych dzieci. Utrudniają naukę i rozwój języka. Zbyt długi czas przed ekranem może doprowadzić do trudności z koncentracją i rezygnacji z aktywności fizyczną" - podkreślił Lankau.

Korzyści i zagrożenia cyfryzacji

Także Niemieckie Towarzystwo Medycyny Dzieci i Młodzieży wskazało w swoich wytycznych, że "im mniej czasu przed ekranem, tym lepiej" dla dzieci. "Lekarze ostrzegają przed zaburzeniami zachowania oraz ryzykiem uzależnienia, wynikającym z nadmiernego korzystania z mediów" - podkreśla FAZ.

Negatywnie do wczesnego i nadmiernego wykorzystaniem mediów cyfrowych w nauczaniu odniosła się także Unia Edukacji i Nauki (GEW) w Hesji. "Kluczem do znajomości korzystania z mediów jest umiejętność czytania, którą najlepiej zdobywać w formie innej niż cyfrowa - poprzez teksty drukowane" - podkreśla Wendelin Himmelheber, ekspert GEW.

"Cyfryzacja szkół wiąże się z ogromnymi możliwościami i korzyściami, ale i z zagrożeniami. Dlatego tak ważne jest odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych" - przyznaje rzecznik Ministerstwa Kultury Hesji. "Dlatego dążymy do zrównoważonego podejścia, które wykorzystuje możliwości, jakie daje cyfryzacja, w sposób dostosowany do wieku, wyposaża młodych ludzi w odpowiednie umiejętności, a jednocześnie odpowiednio uwzględnia potencjalne ryzyko - dodał rzecznik.

Czytaj również:

PAP/jmo

Polecane

Wróć do strony głównej