Cząstki szybsze od światła nie łamią praw fizyki. Ważne odkrycie polskich badaczy

2024-07-17, 08:24

Polscy badacze dowiedli, że hipotetyczny tachion wcale nie musi łamać praw teorii względności i mechaniki kwantowej. Foto: Mike_shots/ Shutterstock

Tachiony to hipotetyczne cząstki mające mieć zdolność do poruszania się szybciej od światła. Do tej pory wydawało się, że nie mogą istnieć, bowiem łamałyby wszystkie zasady, jednak odkrycie polskich fizyków dowodzi, że wcale tak nie jest. Wyniki badań polskich naukowców opublikowano w "Physical Review D" - donosi "Gazeta Wyborcza".

"Tachiony (z greckiego tachys - szybki, prędki) były dotąd w fizyce cząstkami niechcianymi. W powszechnej świadomości (nie tylko fizyków) zakodowało się, że prędkość światła w próżni jest barierą nieprzekraczalną, a w szczególności żadna cząstka materialna nie może być nadświetlna" - czytamy w "GW".

Cząstki łamiące wszystkie zasady?

Jak dodano, "powodów tej niechęci do tachionów było wiele". "Cząstki, które w próżni poruszałyby się szybciej niż światło, musiałyby mieć bardzo dziwne własności. Na przykład nie mogłyby zwolnić i dać się wyprzedzić światłu, zawsze byłyby zmuszone poruszać się szybciej od niego. Co więcej, tachiony o minimalnej energii mogłyby pędzić z prawie nieskończoną prędkością, bo tachion ma tym większą prędkość, im mniejszą energię, całkiem odwrotnie niż w przypadku normalnych cząstek" - wyjaśniono.

W artykule napisano, że "wydawało się także, że prędkości nadświetlne są na bakier z porządkiem przyczynowym i prowadzą do paradoksów, np. dopuszczają możliwość cofania się w czasie i ingerowania w przeszłość". "Dlatego powszechnie przyjmowano, że tachiony nie mieszczą się w teorii względności Einsteina i w ogóle w fizyce" - dodano.

Odkrycie polskich naukowców

Poinformowano, że grupa polskich naukowców pod kierunkiem prof. Andrzeja Dragana z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego opublikowała pracę w "Physical Review D", która "pokazuje, że tachiony nie tylko mieszczą się w klasycznej teorii względności, ale także nie stwarzają problemów z punktu widzenia teorii kwantowej".

Pod publikacją w "Physical Review D" podpisani są: Jerzy Paczos, realizujący doktorat na Uniwersytecie w Sztokholmie, Kacper Dębski, kończący doktorat na Wydziale Fizyki UW, Szymon Cedrowski, student ostatniego roku Wydziału Fizyki UW, dr Szymon Charzyński, dr hab. Krzysztof Turzyński, prof. dr hab. Andrzej Dragan z Wydziału Fizyki UW oraz prof. Artur Ekert z Uniwersytetu w Oksfordzie.

PAP/ mbl/wmkor