Nowy sprzęt typu AWACS w arsenale Korei Północnej. To może być as w rękawie Kima
Wojska Korei Północnej mogą wkrótce zyskać wsparcie z powietrza w postaci samolotu wczesnego ostrzegania - informuje serwis 38 North, specjalizujący się w informacjach z kraju Kima. Iljuszyn Il-76 z charakterystyczną kopułą został w lutym zauważony na lotnisku w Pjongjangu.
2025-03-05, 10:35
Serwis 38 North opublikował we wtorek zdjęcia satelitarne terenu lotniska Sunan w stolicy Korei Północnej. Widać na nich duży samolot Il-76, stojący obok hangaru serwisowego. Na kadłubie maszyny widnieje duża okrągła pokrywa, jaka zwykle skrywa systemy radarowe powietrznego wczesnego ostrzegania (Airborne early warning - AEW). To pierwszy tego rodzaju północnokoreański sprzęt ujawniony przez media.
Informacja z powietrza, na żywo. Jak działa koreańska maszyna wczesnego ostrzegania
W ocenie ekspertów, taki sprzęt, gdy już znajdzie się w powietrzu, znacząco poprawi zdolności północnokoreańskich sił powietrznych. Maszyna będzie bowiem w stanie wykryć i śledzić ruchy samolotów i innych obiektów wojskowych nieprzyjaciela i przekazywać te informacje do naziemnych centrów dowodzenia. To z kolei przełożyłoby się na zwiększenie szybkości i efektywności prowadzenia działań zbrojnych - tłumaczył w rozmowie z Yahoo News szef południowokoreańskiego think tanku Defense Study Forum Jung Chang Wook. - To tak, jakby nagle Korea Północna otworzyła oczy - powiedział.
Jego zdaniem, by zapewnić sobie całodobową obserwację ruchów nieprzyjaciela, Korea Północna potrzebowałaby czterech maszyn typu AEW, a samoloty musiałyby wymieniać się w powietrzu ze względu na konieczność serwisowania, prowadzenia napraw, czy szkolenia załóg.
Właśnie cztery maszyny typu AEW wykorzystuje Seul, ale planuje zakup kolejnych. Swój system typu AEW mają też Amerykanie. Jego specyficzna odmiana, instalowana na Boeingach E-3 Sentry nazywa się AWACS - Airborne Warning and Control System.
REKLAMA
Nowy radar w arsenale Kima. Korei Północnej pomogli Chińczycy?
North 38 zaznacza, że na obudowie północnokoreańskiej maszyny widnieje duży biały trójkąt, niespotykany na podobnych konstrukcjach z Rosji i USA, za to popularny w Chinach. To wskazuje na inspiracje lub pomoc Pekinu w konstrukcji urządzenia. W przypadku technologii Kraju Środka, trójkąt oznacza wykorzystanie nieruchomych anten zapewniających pokrycie 120 stopni wokół samolotu, ale nie wiadomo, czy w taki sprzęt wyposażona jest koreańska maszyna.
Czytaj także:
- Fabryki Korei Północnej na pełnych obrotach. Alarmujące zdjęcia satelitarne
- F-35 i AWACS ruszyły za Rosjanami. Próba sił w Arktyce
podaje też, że Il-76, jaki wkrótce może pomóc siłom powietrznym Korei Północnej, to jedna z trzech maszyn tego typu, jakie latały w barwach narodowego przewoźnika Air Koryo jako samolot dostawczy. W październiku 2023 roku samolot trafił do zakładów serwisowych i został ogrodzony. W listopadzie 2024 samolot - jeszcze bez kopuły - trafił do innego hangaru, gdzie stał aż do lutego 2025 roku, kiedy został wystawiony na plac przed budowlą, gdzie uchwyciły go satelity.
Źródła: 38 North/Yahoo News/mbl
REKLAMA