Ta zmiana dotknie dużą grupę kierowców. Unia Europejska wprowadza rewolucję

Komisja Europejska wprowadza nowe przepisy, dotyczące zdrowia kierowców. Mają one nie tylko przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach, ale też zwiększyć świadomość kierowców oraz położyć nacisk na profilaktykę i równe traktowanie. Dotyczą konkretnej grupy kierowców, mianowicie osób po 70. roku życia.

2025-05-27, 13:50

Ta zmiana dotknie dużą grupę kierowców. Unia Europejska wprowadza rewolucję
Będą nowe wytyczne dla 70-letnich kierowców. Foto: Stanisław Bielski/REPORTER/East News

Regularne badania dla 70-letnich kierowców. PE odrzucił ten pomysł

Przypomnijmy, że pierwotna inicjatywa - czyli przepis zakładający obowiązkowe badania lekarskie dla 70-latków, przeprowadzane co pięć lat - został odrzucony ze względu na potencjalny charakter dyskryminacyjny. Dlatego też parlament zdecydował się na inne rozwiązanie. We wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej przed wydaniem prawa jazdy wymagane będą badania lekarskie lub samoocena zdrowia, która polegać ma na samodzielnej deklaracji kierowcy co do jego/jej zdolności prowadzenia pojazdu.

Jest nowe rozwiązanie dla kierowców-seniorów

Państwa członkowskie otrzymają więc możliwość egzekwowania badań, jednak to wewnętrzne podmioty same zdecydują, czy samoocena zdrowia jest wystarczająca, czy w danym przypadku konieczne będą jednak regularne, minimalnie kontrolowane badania, np. m.in. wzroku, słuchu i układu krążenia. Krótko mówiąc, obowiązkowe badania dla ludzi w tej grupie wiekowej nie będą narzucane z góry, ale państwa UE otrzymają narzędzia, by móc je wprowadzić.

Czytaj także:

W rozmowie z dziennik.pl wypowiedziała się m.in. na ten temat dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego. Ekspertka wskazała, że u osób, które przekroczyły 65. rok życia, wyraźnemu pogorszeniu ulega czas reakcji, ocena odległości i zdolność podejmowania szybkich decyzji - szczególnie w sytuacjach, gdy w ułamku sekundy należy ocenić pierwszeństwo przejazdu. A są to kluczowe czynniki, jeśli chodzi o bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym.

W Polsce badania nie są wymagane. To niedługo może się zmienić

Ten ponury obraz potwierdzają niestety dane z Komendy Głównej Policji za 2024 rok - zauważa RMF FM. Wynika z nich, że kierowcy, którzy przekroczyli 60. rok życia, spowodowali 3866 wypadków drogowych, w których zginęło łącznie 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych.

REKLAMA

Przypomnijmy też, że w Polsce nie ma obowiązku regularnych badań zdrowotnych. Badania lekarskie lub psychologiczne wymagane są jedynie przy wydawaniu prawa jazdy, w przypadku, gdy dany kierowca wcześniej poważnie naruszył przepisy (jazda po alkoholu, przekroczenie dozwolonej ilości punktów karnych) albo wskutek orzeczenia wydanego przez sąd.

Źródła: PAP/RMF MF/Dziennik.pl/hjzrmb


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej