Łukaszenka uderza w Polskę i Litwę. Zakazał ruchu ciężarówek z obu krajów

Alaksandr Łukaszenka wydał w piątek dekret, zakazujący ruchu na terytorium Białorusi ciężarówek i ciągników, zarejestrowanych na Litwie i w Polsce - poinformowała agencja BNS. Ograniczenia mają obowiązywać do 31 grudnia 2027 r.

2025-11-03, 20:18

Łukaszenka uderza w Polskę i Litwę. Zakazał ruchu ciężarówek z obu krajów
Aleksander Łukaszenka . Foto: PAP/EPA/REUERS/RAMIL SITDIKOV/POOL

Dekret Łukaszenki

Dekret o zakazie został opublikowany na Białoruskim Narodowym Portalu Prawnym. Stanowi on, że naczepy zarejestrowane w Polsce i na Litwie, a także samochody osobowe zarejestrowane w Polsce, a wykonujące przewozy międzynarodowe na podstawie indywidualnych listów przewozowych lub międzynarodowych listów przewozowych CMR, są objęte zakazem ruchu na terytorium Białorusi. Ograniczenia będą obowiązywać do 31 grudnia 2027 r.


Posłuchaj

Dekret Alaksandra Łukaszenki. Relacja Kamila Zalewskiego z WIlna (IAR) 0:37
+
Dodaj do playlisty

 

Litewskie media oceniają, że jest to reakcja na decyzje Litwy i Polski o zamknięciu granicy z Białorusią. W ubiegłym tygodniu Litwa zamknęła granicę w wyniku nasilających się incydentów z wykorzystaniem balonów meteorologicznych i przemytniczych wlatujących w litewską przestrzeń powietrzną znad Białorusi.

Rzecznik rządu RP Adam Szłapka przekazał w miniony czwartek PAP, że premier Donald Tusk i premierka Litwy Inga Ruginiene uzgodnili, że Polska otworzy swoje przejścia graniczne z Białorusią w okolicach połowy listopada. We wtorek premier Tusk informował, że jeszcze w listopadzie rząd będzie gotowy do otwarcia dwóch przejść granicznych z Białorusią: w Bobrownikach i Kuźnicy. Zaznaczył wówczas, że otwarcie nastąpi "na próbę", po konsultacji z Litwą.

Sekretarz generalny Międzynarodowego Sojuszu Transportu i Logistyki (TTLA) Povilas Driżas ocenił, sytuacja jest niezwykle skomplikowana. - Nasze relacje handlowe już zaczynają odczuwać negatywne skutki tego zamknięcia granicy – powiedział BNS Driżas. Jego zdaniem "Litwa może stopniowo zniknąć z logistycznej czy handlowej mapy". Olegas Tarasovas, wiceprezes Narodowego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Linava powiedział nadawcy publicznemu LRT, że "sytuacja jest bliska katastrofy i jeśli granica nie zostanie otwarta, litewscy przewoźnicy zostaną wypchnięci z rynku".

- To cios dla firm transportowych, które zajmują się transportem towarów z Chin do UE przez terytorium Rosji i Białorusi. Wiele z nich jest zarejestrowanych w krajach bałtyckich i Polsce oraz aktywnie zatrudnia mieszkańców Azji Środkowej, Gruzji i Ukrainy – zauważyła agencja ELTA.

Unia Europejska może nałożyć na Białoruś kolejne sankcje

Szefowa unijnej dyplomacji Kaja Kallas oświadczyła w środę, że Unia Europejska jest gotowa nałożyć na Białoruś kolejne sankcje, jeśli ta nie skończy ze swoimi "hybrydowymi działaniami" wobec Litwy. Wtargnięcia balonów w litewską przestrzeń powietrzną grożą destabilizacją państwa UE - zaznaczyła.

Litwa zmaga się z incydentami z udziałem balonów meteorologicznych i przemytniczych. Z powodu wtargnięć w przestrzeń powietrzną Litwy balonów znad Białorusi w ciągu minionego tygodnia wileńskie lotnisko było zamykane cztery razy. W reakcji na te prowokacje Litwa zamknęła w środę granicę lądową z Białorusią na miesiąc.

Kallas w wydanym w środę oświadczeniu potępiła "uporczywe i prowokacyjne działania Białorusi wobec UE i jej państw członkowskich, które są niedopuszczalne i sprzeczne z wcześniejszymi deklaracjami Łukaszenki dotyczącymi poprawy stosunków z UE".

- Wtargnięcia balonów meteorologicznych z Białorusi do litewskiej przestrzeni powietrznej, które zakłóciły setki lotów i spowodowały znaczne straty na litewskich lotniskach oraz u tysięcy podróżnych, grożą destabilizacją państwa członkowskiego UE i stanowią próbę zastraszenia obywateli europejskich poprzez bezpośrednie zagrożenie dla lotnictwa cywilnego - podkreśliła Kallas.

Według niej balony z Białorusi nie są jedynie narzędziem przemytu, ale wpisują się w kampanię hybrydową, obejmującą również sponsorowany przez państwo przemyt migrantów. - Wszystkie te działania muszą zostać natychmiast przerwane. Wzywamy białoruski reżim do bezzwłocznego podjęcia skutecznych środków w celu kontrolowania swojej przestrzeni powietrznej, granicy państwowej i terytorium oraz zwalczania i zapobiegania zorganizowanej przestępczości, mającej swoje korzenie w tych działaniach - podkreśliła wysoka przedstawicielka UE ds. zagranicznych i obronnych.

Jak dodała, Unia w pełni solidaryzuje się z Litwą i wszystkimi innymi państwami członkowskimi dotkniętymi hybrydowymi działaniami Białorusi.

Co dokładnie napisano w dekrecie?

Jak podaje portal "Zerkalo", dekret "O zastosowaniu szczególnych środków ograniczających" przyjęto "w celu zapewnienia ochrony interesów narodowych Białorusi w związku z wprowadzeniem ograniczeń przez państwa obce, podejmujące wrogie działania przeciwko Białorusi, jej obywatelom i (lub) organizacjom".

Zgodnie z dekretem który już wszedł w życie, na terenie Białorusi zabronione jest poruszanie się następującymi środkami transportu:

- ciężarówki i ciągniki zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej

- przyczepy (naczepy) zarejestrowane w Polsce i na Litwie

- samochody osobowe zarejestrowane w Polsce i wykonujące przewóz międzynarodowy na podstawie indywidualnych listów przewozowych lub międzynarodowych listów przewozowych (CMR)

"Naruszenie zakazu przez kierowców jest uważane za wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego na terytorium Białorusi bez zezwolenia na taki przewóz i pociąga za sobą odpowiedzialność zgodnie z przepisami o wykroczeniach administracyjnych" – stwierdzono w rezolucji.

Wszystkie pojazdy objęte zakazem, znajdujące się obecnie na terytorium Białorusi, muszą zostać przeniesione do wyznaczonych przez Radę Ministrów miejsc, wymienionych w uchwale.

Zakaz nie obowiązuje jednak, jeżeli pojazd przewozi określone kategorie towarów, w tym przesyłki pocztowe, pomoc humanitarną, żywe zwierzęta, produkty medyczne, surowce do produkcji leków weterynaryjnych, krew, organy i tkanki ludzkie oraz inne.

Zakaz nie obejmuje również pustych pojazdów i przyczep (naczep) powracających na terytorium Unii Europejskiej po przewiezieniu towarów, cytuje niezależny portal zerkalo.io.

Pełna treść dokumentu znajduje się na stronie: https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=C22500599.

Źródło: PAP/IAR// https://news.zerkalo.io/ https://pravo.by/inne

Polecane

Wróć do strony głównej