Regulacja cyfrowych gigantów. Unijne instytucje ustaliły kształt nowych przepisów
Po 16 godzinach negocjacji przedstawiciele instytucji unijnych doszli do porozumienia w sprawie ostatecznego kształtu prawa, regulującego działalność technologicznych gigantów na terenie Wspólnoty. Akt o usługach cyfrowych (DSA) ma chronić obywateli krajów UE i nakładać nowe obowiązki na największe firmy, dostarczające usługi cyfrowe.
2022-04-23, 06:15
Najważniejszym celem DSA jest zmuszenie korporacji, takich jak Meta czy Google, do kontroli tego, co jest publikowane w ich serwisach, ze szczególnym uwzględnieniem treści, przedstawiających rzeczy nielegalne w realnym świecie.
Koniec z reklamami nakierowanymi?
Ma również zmusić je do usuwania - jak to przedstawiają autorzy prawa - dezinformacji pandemicznej czy wojennej i ukrócić nieprzejrzyste praktyki zbierania i wykorzystywania osobistych i wrażliwych danych użytkowników na rzecz reklamodawców.
Reklamy nakierowane mogą na tej podstawie zniknąć w zupełności, a zasady wykorzystywania informacji osobistych mają zostać tak sporządzone, aby zrozumieć mogły je dzieci. Użytkownicy mają być także chronieni przed przypadkowymi zakupami lub zapisami na platformach internetowych.
REKLAMA
Kary za łamanie zasad
Akt o usługach cyfrowych przewiduje również kary dla usługodawców, którzy nie będą wypełniali swoich obowiązków. Mowa o nawet 6 procent ich globalnego obrotu.
Notoryczne łamania prawa będzie skutkowało całkowitym zakazem prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej. Korporacje mają zostać również zobowiązane do uiszczania opłaty na rzecz urzędów, które zajmą się obserwacją wypełniania przez nich nowych przepisów.
- "Facebook nie stoi ponad prawem". Kilkanaście mln grzywny dla giganta za dyskryminację
- Amazon rozpoczął wojnę z Allegro. Amerykański gigant chce podbić Polskę nową usługą
REKLAMA
kp
REKLAMA