Do tej opory nie było możliwe przyjęcie przepisów dotyczących samochodów, bo Niemcy tworzyły tak zwaną mniejszość blokującą. Jednak w weekend porozumiały się z Komisją i ta zadeklarowała, że przygotuje regulacje zezwalające, by auta z silnikami spalinowymi mogły być zasilane paliwami syntetycznymi.
Polska, która jest przeciwna, argumentuje, że nie można przerzucać kosztów na obywateli, dla których auta elektryczne będą zbyt drogie, że 2035 rok jest nierealny i że przepisy nie uwzględniają różnych uwarunkowań w krajach członkowskich. W regulacjach jest natomiast zawarta klauzula rewizyjna. Za trzy lata ma być przeprowadzona analiza, która ma dać odpowiedź na pytanie, czy wprowadzenie zakazu dla nowych aut emisyjnych po 2035 jest możliwe.
» INFORMACJI MOTORYZACYJNYCH SZUKAJ TEŻ W POLSKIM RADIU KIEROWCÓW «
Na dzisiejszej naradzie ministerialnej kierująca pracami Unii Szwecja chce także doprowadzić do przyjęcia pakietu gazowego.
Wyrzucenie Rosjan z unijnego rynku
Polska jest w grupie krajów, które są zadowolone z propozycji, nazywanych - jak usłyszała brukselska korespondentka Polskiego Beata Płomecka - antyrosyjskimi.
00:51 12273722_1.mp3 Bruksela: narada ministerialna dot. kwestii energetycznych i spodziewane uzgodnienia. Relacja Beaty Płomeckiej (IAR)
Po pierwsze są zagwarantowane zapisy dotyczące certyfikacji operatorów systemów magazynowych. W praktyce będzie to oznaczało wyrzucenie Rosjan z unijnego rynku. Jest też zapis, który gwarantuje państwom członkowskim prawo do wstrzymania dostaw gazu z Rosji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego.
A jeśli chodzi o połączenia rurociągowe z krajami trzecimi, to wszystkie muszą działać zgodnie z prawem Unii Europejskiej i do ich uruchomienia jest wymagana umowa międzyrządowa między Unią Europejską a państwem trzecim. Co tak naprawdę oznacza, że uruchomienie gazociągu Nord Stream będzie niemożliwe.
Czytaj także:
dn/IAR