Egzamin gimnazjalny 2014. Lepszy wynik uzyskują uczniowie mniej zdolni?

Profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego Marta Wrońska uważa, że egzamin gimnazjalny "to egzamin stresujący a nie mobilizujący do nauki".

2014-04-24, 10:18

Egzamin gimnazjalny 2014. Lepszy wynik uzyskują uczniowie mniej zdolni?
. Foto: lm913/sxc.hu/cc

Posłuchaj

Prof. Marta Wrońska o egzaminach gimnazjalnych (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Pedagog zwraca uwagę, że na egzaminach, które w większości składają się z pytań testowych, w których trzeba wybrać i zaznaczyć poprawną odpowiedź spośród podanych, często o wyniku decyduje szczęście. Może się więc zdarzyć - jak mówi Wrońska - że mniej zdolny uczeń wybierając odpowiedzi na chybił-trafił otrzyma większą liczbę punktów niż uczeń zdolny, który rozpatrywał każde zadanie, ale nie trafił z odpowiedziami.
Egzamin gimnazjalny 2014: najważniejsze informacje>>>
Egzamin gimnazjalny 2014: harmonogram>>>

Naukowiec podkreśla też, że nauczyciele twierdzą, że egzamin gimnazjalny, którego wynik nie ma wpływu na to, czy uczeń ukończy gimnazjum, czy nie, jest egzaminem dla nich. Okazuje się bowiem, że liczba punktów, jaką uzyskali uczniowie ma wpływ na ocenę nauczyciela, który uczy danego przedmiotu. Zdaniem Wrońskiej nie jest to sprawiedliwe, ponieważ jak wiadomo uczniowie są lepsi i gorsi.

Maraton egzaminacyjny

W czwartek uczniowie rozwiązują egzamin z przedmiotów przyrodniczych i matematyki. W środę zmierzyli się z zadaniami z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. W piątek gimnazjaliści podejdą do testu z języka obcego.
Egzamin gimnazjalny 2014. Dziś matematyka i część przyrodnicza>>>
Egzamin gimnazjalny 2014. Język polski - pytania>>>
Egzamin gimnazjalny 2014. Język polski - arkusze>>>
Egzamin gimnazjalny 2014. Historia i WOS - pytania>>>
Egzamin gimnazjalny 2014. Historia i WOS - arkusze>>>

Wyniki w czerwcu

Testy rozwiązane przez uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki uczniowie poznają w czerwcu.

Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.

REKLAMA

Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie. O przyjęciu decydują: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego. W szkołach lub klasach dwujęzycznych może być dodatkowo przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych.

Egzamin gimnazjalny 2014. Nie znasz odpowiedzi? Strzelaj!>>>

Egzamin gimnazjalny 2014. "Nie uczyłem się, ale i tak zdam">>>

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w kwietniu, to będzie go pisać w drugim terminie - 2, 3 i 5 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.

REKLAMA

Z egzaminu gimnazjalnego zwolnieni są laureaci i finaliści olimpiad i konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
Czytaj więcej o egzaminie gimnazjalnym 2014>>>

IAR, PAP, CKE, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej