Prawie 90 procent licealistów zdało diagnozę maturalną 2015

14 procent uczniów drugiej klasy liceum nie poradziło sobie z egzaminem maturalnym. Chodzi o diagnozę maturalną przeprowadzoną przez Instytut Badań Edukacyjnych 4 miesiące temu wśród 4 tysięcy uczniów.

2014-10-23, 13:52

Prawie 90 procent licealistów zdało diagnozę maturalną 2015
. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Dyrektor CKE Marcin Smolik uważa, że 86 procent zaliczonych egzaminów to dość dobry wynik (IAR)
+
Dodaj do playlisty

W czerwcu wybrani licealiści pisali egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym. Profesor Krzysztof Biedrzycki z IBE powiedział, że największym problemem uczniom sprawiała argumentacja. Nauczyciele powinni na lekcjach więcej czasu poświęcać na własne wypowiedzi. Licealiści mieli też problem ze słownictwem wykraczającym poza język potoczny.

- 86 procent zaliczonych egzaminów to dość dobry wynik - uważa dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik. Zwłaszcza biorąc pod uwagę okoliczności przeprowadzania tego testu, czyli brak konsekwencji czy koniec roku szkolnego.

- Uczniowie dobrze poradzili sobie ze stawianiem tez w tekście argumentacyjnym. Dobrze posługują się słownictwem na poziomie podstawowym, niewyszukanym. Całkiem nieźle jest z ich oczytaniem (...) Przy czym są bardzo różne lektury, w tym popularne - podsumował wyniki badania lider Pracowni Języka Polskiego IBE Krzysztof Biedrzycki.

Argumentacja słabą stroną

Słabą stroną uczniów - jak mówił - jest argumentacja do postawionej przez siebie tezy. - Nauczyciele powinni tak przygotowywać uczniów, by ci potrafili argumentację popierać właściwie dobranymi przykładami. Często na lekcji interpretacja prowadzona jest pod kątem konkretnego odczytania tekstu. Tymczasem trzeba zostawić uczniom swobodę - powiedział Biedrzycki.

REKLAMA

Według niego uczniowie mieli też problemy z bardziej wyszukanym słownictwem, streszczaniem tekstów, nie potrafili wykorzystywać swojej wiedzy o języku w praktyce.

Na pracę z arkuszami egzaminacyjnymi - rozwiązanie testu i napisanie tekstu własnego: rozprawki lub analizy wiersza - mieli 170 minut; tak samo będzie na egzaminie z polskiego na obowiązkowym poziomie podstawowym. Podczas badania - tak jak będzie na właściwej maturze - uczniowie mieli dostęp do słownika języka polskiego i słownika poprawnej polszczyzny.

Matura 2015 - zmiany

Na egzaminie w nowej formule w teście w miejsce jednego obszernego tekstu, do którego odnosiły się zadania, pojawi się kilka - dwa, trzy. Zmienia się też zakres zadań. Oprócz zadań na rozumienie tekstów będą zadania wymagające np. napisania streszczenia tekstu oraz zadania sprawdzające świadomość językową maturzysty.

Zmianie ulega też formuła dotycząca tekstu własnego. Nadal będzie wybór między pisaniem rozprawki, a analizą tekstu poetyckiego. W przypadku analizy nie będzie jednak podany problem, który powinien maturzysta poruszyć w swoim tekście, będzie tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją.

REKLAMA

W przypadku rozprawki będzie podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta będzie musiał przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) oraz innych, wybranych przez siebie tekstów kultury (np. tekstu literackiego, popularno-naukowego, obrazu, filmu).

Większość wybrała rozprawkę

Prawie 89 proc. uczniów biorących udział w diagnozie wybrało rozprawkę. Temat jej brzmiał: "Samotność - szansa czy ograniczenie?". Punktem wyjścia do jej napisania był zamieszczony w arkuszy fragment "Wilka stepowego" Hermanna Hessego. Niespełna 10 proc. wybrało interpretację poezji - wiersza Stanisława Barańczaka "Zdjęcie". Byli też tacy, którzy nie podjęli się napisania wypracowania w ogóle. Takich uczniów było niespełna 2 proc.

Za rozwiązanie testu uczniowie mogli maksymalnie uzyskać 20 punktów, za napisanie wypracowania 50 punktów. Arkusz składał się z dwóch części - testu za 20 punktów i wypracowania za 50. Aby zaliczyć wystarczyło zdobyć 21 punktów. Średni wynik uczniów biorących udział w diagnozie to 38 punktów, a mediana - 41.

Czytaj też<<<Uwaga licealiści. Od grudnia wracają próbne matury>>>

REKLAMA

IAR,PAP,kh

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej