CKE: sprawdzian szóstoklasisty odbył się we wszystkich szkołach

2015-04-01, 16:03

CKE: sprawdzian szóstoklasisty odbył się we wszystkich szkołach
Obie części sprawdzianu szóstoklasisty odbędą się w środę. Foto: Glow Images/East News

Przechodzące przez Polskę wichury spowodowały uszkodzenia linii elektrycznych i w konsekwencji brak prądu w niektórych szkołach. Jednak - jak poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik - dyrektorzy placówek poradzili sobie z tym problemem.

Posłuchaj

Uczniowie o sprawdzianie szóstoklasisty (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Około południa pojawiła się informacja, że w kilku szkołach prawdopodobnie nie przeprowadzono drugiej części sprawdzianu - testu z języka obcego. Z uwagi na brak prądu nie można było bowiem uruchomić odtwarzacza CD. Kilka poleceń z drugiej części sprawdzianu nawiązuje do nagrania, które powinno zostać odtworzone na sali egzaminacyjnej.
Po godz. 15 dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że z okręgowych komisji dostał komunikat, że we wszystkich szkołach sprawdzian szóstoklasisty udało się przeprowadzić. - Ostateczne informacje będziemy mieli, gdy dyrektorzy szkół wszystkie arkusze zwiozą do punktów, gdzie zwozi się prace do sprawdzenia, czyli w piątek - zaznaczył.
Dyrektor przyznał, że w kilku placówkach doszło do awarii zasilania, ale dyrektorzy poradzili sobie z tym problemem. - W mniejszych szkołach wykorzystano sprzęt na baterie, w większych poczekano na przywrócenie prądu - wytłumaczył.
W miejscowości Świętoszówka w gminie Jasienica (powiat bielski) sprawdzian odbył się, mimo iż za oknem działania prowadzili saperzy. Według nadkomisarz Elwiry Jurasz z bielskiej policji, w obrębie remontowanej placówki, jednak poza budynkiem, woźny znalazł trzy pociski artyleryjskie - prawdopodobnie z czasów II wojny światowej. Specjaliści stwierdzili, że nie było potrzeby ewakuacji uczniów.
Sprawdzian szóstoklasisty 2015. Informacje podstawowe>>>
Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasisty
Tegoroczni szóstoklasiści napisali sprawdzian w nowej formule - podzielono go na dwie części. Do tej pory egzamin nie był dzielony. Miał charakter ponadprzedmiotowy, sprawdzał opanowanie przez ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Część pierwsza rozpoczęła się o godz. 9. Na rozwiązanie zadań uczniowie mieli 80 minut (lub 120 minut w przypadku części uczniów, którym przysługuje wydłużony czas pisania sprawdzianu np. dyslektyków). W arkuszu znalazły się zadania z języka polskiego i matematyki.
Po przerwie, o godz. 11.45, rozpoczęła się druga część sprawdzianu - test z języka obcego. Trwała ona 45 minut (w przypadku dyslektyków - 70 minut). Uczeń mógł wybrać, z jakiego języka obcego chce pisać sprawdzian, musiał być to jednak język, którego uczy się w szkole. Do wyboru były: język angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski.
W tej części sprawdzianu wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów były zadaniami zamkniętymi. Zestaw zadań egzaminacyjnych z języka obcego obejmował następujące treści: rozumienie ze słuchu, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych i rozumienie tekstów pisanych.


***
Przystąpienie do sprawdzianu szóstoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnego wypadku losowego nie może przystąpić do sprawdzianu w środę, będzie go pisać w drugim terminie - 1 czerwca.
Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.  Uczniowie, którzy w ogóle nie przystąpią do sprawdzianu w tym roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej i zgłosić się na egzamin za rok.
Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego. W przypadku wyboru innej szkoły wynik może zdecydować czy będzie się on uczył w wybranej szkole.
Swoje wyniki szóstoklasiści poznają 29 maja. W dniu zakończenia roku szkolnego - 26 czerwca wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej uczniowie otrzymają wydane przez CKE zaświadczenia w wynikach.
Wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji.
CKE, PAP, IAR, kk

Polecane

Wróć do strony głównej