Badanie kompetencji trzecioklasistów i piątoklasistów 2015

19 maja w szkołach podstawowych odbędą się dwa powszechne badania - kompetencji trzecioklasistów oraz kompetencji piątoklasistów. Przeprowadzi je Instytut Badań Edukacyjnych.

2015-04-19, 14:46

Badanie kompetencji trzecioklasistów i piątoklasistów 2015
Celem badania jest sprawdzenie, czego dzieci się nauczyły, a nad czym należy jeszcze popracować. Foto: UNESCO/Wikimedia Commons/CC

W akcji wezmą udział szkoły, które wyraziły taką chęć. Do badania Kompetencje trzecioklasistów - K3 do połowy kwietnia zgłosiło się ponad 6,5 tys. placówek, a do badania Kompetencje piątoklasistów - K5 - ponad 5 tys.
Celem badania jest określenie mocnych i słabych stron uczniów uczęszczających do danej placówki z zakresu języka polskiego i matematyki. Wyniki mają być jedynie informacją dla nauczycieli i dyrektorów szkół, jaki poziom umiejętności osiągają dzieci.
- Najważniejsze jest, aby uczniowie i nauczyciele otrzymali informację zwrotną, jakie efekty przynosi ich codzienna praca. To także informacja dla nauczyciela, na co powinien zwrócić większą uwagę w pracy ze swoimi uczniami - powiedziała Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE).
W części z języka polskiego w badaniu użyte zostaną zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu ujęte w formę zarówno wyboru odpowiedzi, jak i zredagowania krótkiej wypowiedzi pisemnej.
- Sprawdzimy przede wszystkim kompetencje dotyczące odbioru tekstu - korzystania z różnych źródeł informacji, umiejętności wyszukiwania informacji i wnioskowania na podstawie tekstu, umiejętność analizy i interpretacji. Chcemy uniknąć oddzielania formy od treści, dlatego w kompleksowej ocenie uwzględnimy np. ortografię i interpunkcję, leksykę czy frazeologię - wyjaśnił Piotr Bordzoł z Pracowni Języka Polskiego.
Z matematyki zaś sprawdzane będą kompetencje z obszaru sprawności rachunkowej, wyobraźni geometrycznej oraz umiejętność rozwiązywania różnego typu zadań tekstowych.
Szkoły, które biorą udział w akcji, po przeprowadzeniu testu wśród swoich wychowanków muszą przenieść odpowiedzi uczniów do systemu udostępnionego przez IBE. Po 48 godzinach dyrektorzy szkół otrzymają informację na temat wyników poszczególnych uczniów. W czerwcu dowiedzą się, jak wypada ich szkoła w badaniu na tle innych szkół z terenu województwa.
Jeśli szkoła nie zgłosiła się do badania, będzie mogła przeprowadzić test we własnym zakresie - pytania pojawią się na stronie internetowej IBE 20 maja. Taka placówka nie otrzyma jednak informacji zwrotnej o ocenie każdego z uczniów ani też o tym, jak wypada na tle województwa.
Majowe badania - K3 i K5 - wpisują się w dotychczasowe badania IBE dotyczące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego: wiosną 2014 roku Instytut zrealizował Diagnozę Umiejętności Matematycznych piątoklasistów (DUMa) oraz ostatnią edycję Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (projekt OBUT zakończył się w grudniu 2014 roku), w roku szkolnym 2014/15 zrealizował diagnozę kompetencji szóstoklasistów, która towarzyszyła próbnemu sprawdzianowi.
PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej