Egzamin gimnazjalny 2017. Za gimnazjalistami część humanistyczna: historia, WOS, język polski (zobacz pytania i arkusze)

Około 350 tys. uczniów klas III gimnazjów w całym kraju przystąpiło w środę do obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Zmierzyli się z zadaniami z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie.

2017-04-19, 17:34

Egzamin gimnazjalny 2017. Za gimnazjalistami część humanistyczna: historia, WOS, język polski (zobacz pytania i arkusze)
Zdj. ilustracyjne. Foto: Chinnapong/shutterstock.com

Posłuchaj

Egzaminu gimnazjalnego nie można nie zdać. Relacja Bożeny Falkowskiej (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Egzamin gimnazjalny rozłożony jest na trzy dni: środę, czwartek i piątek. Podczas tegorocznej sesji - tak jak w latach ubiegłych - każdego dnia uczniowie otrzymają do rozwiązania dwa bloki zadań - pierwszy o godz. 9, drugi o godz. 11. Pomiędzy nimi będzie przerwa.

W środę na egzaminie z wiedzy humanistycznej uczniowie, jako pierwszy dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie. Na  wykonanie poleceń mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją 80 minut). Drugi blok zawierał zadania z języka polskiego. Na ich rozwiązanie gimnazjaliści mieli 90 minut (dyslektycy 135 minut).

Co było?

Zdaniem uczniów, z którymi rozmawiała Elżbieta Osowicz z Radia Wrocław, pytania z historii i wiedzy o społeczeństwie nie były trudne.

Test z historii i WOS zawierał 25 zadań, 20 z nich to były zadania z historii. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.

Zadania z historii odnosiły się m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu "Mowy o godności człowieka" włoskiego filozofa, teologa i poety, przedstawiciela włoskiego odrodzenia Giovanniego Pico della Mirandoli (uczniowie mieli ocenić, czy opisano w nim główne założenia humanizmu czy racjonalizmu).

REKLAMA

A także fragmentów "Dziejów polskich" Jana Długosza i "Kroniki polskiej" Galla Anonima (trzeba było przypisać odpowiednie fragmenty poszczególnym władcom z dynastii Piastów).

Również fragmentu "Sprawozdania ze stanu Królestwa Polskiego złożone świętemu Piusowi V Papieżowi na dworze Zygmunta Augusta za swoim powrotem z Polski r. p. 1568" sporządzonego przez nuncjusza Juliusz Ruggieriego (dotyczącego handlu Polski w II połowie XVI wieku).

Inne zdania odnosiły się do fragmentu przysięgi złożonej przez Tadeusza Kościuszkę w 1794 roku na Rynku Głównym w Krakowie - w arkuszu nie było podana informacja co to jest za fragment, uczniowie z samej treści mieli wyciągnąć wniosek, jakiego wydarzenia historycznego ono dotyczy.

W przypadku innego cytowanego fragmentu dotyczącego poprawki w konstytucji, która zakazywałaby niewolnictwa uczniowie mieli odpowiedzieć z wystąpienia, którego prezydenta Stanów Zjednoczonych ono pochodzi (do wyboru byli: Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, George Washington, Thomas Woodrow Wilson).

Korzystając z zamieszczonych w arkuszu map historycznych uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące podziału państwa Franków po traktacie w Verdun, ziem wchodzących w skład Rzeczpospolitej Obojga Narodów w II połowie XVII wieku oraz kształtu sieci kolejowej w zaborze rosyjskim i zaborze pruskim.

Część zadań odnosiła się do zamieszczonych zdjęć przedstawiających m.in. Partenon w Atenach, Koloseum i Łuk Konstantyna Wielkiego w Rzymie, Biały Domek w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Wśród zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazły się zadania, dotyczące m.in. różnic miedzy demokracją bezpośrednią a demokracją pośrednią, mniejszości narodowych i etnicznych, samorządu wojewódzkiego oraz zjawiska szarej strefy w gospodarce.

Arkusz egzaminacyjny z zadaniami z języka polskiego zawierał 22 zadania. wśród nich 20 to były zadania zamknięte, czyli takie, w których uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych. Odnosiły się one do zamieszczonych tekstów: Jana Tomkowskiego "Bestsellery i arcydzieła", Ewy Kołodziejek na temat mody językowej, fragmentu opowiadania Artura Conan Doyle'a "Pies Baskerville'ów" i fraszki Jana Kochanowskiego "O miłości".

REKLAMA

W arkuszu były też dwa zadania otwarte. W pierwszym z nich, odnosząc się do fragmentu tekstu Tomkowskiego, musieli odpowiedzieć na pytanie: "Czy warto czytać dzieła klasyków, czy lepiej sięgać po nowości?". Swoją odpowiedź mieli uzasadnić podając dwa argumenty, nie mogli przy tym cytować sformułowań z arkusza. Drugim zadaniem było napisanie rozprawki na temat: "Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że marzenia mają sprawczą moc?". W tym zadaniu swoje argumenty mieli zilustrować przykładami z literatury.

Arkusze

Historia i wiedza o społeczeństwie - ARKUSZ

Język polski - ARKUSZ

REKLAMA


Jutro część matematyczno-przyrodnicza

W czwartek na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie w pierwszym bloku znajdą zadania z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim bloku będą zadania z matematyki. Na rozwiązanie zadań z pierwszego bloku gimnazjaliści dostaną 60 minut (dyslektycy 80 minut), a z drugiego - 90 minut (dyslektycy 135 minut).

Najpopularniejszy język angielski

Powiązany Artykuł

matura egzamin uczniowie 1200.jpg
Przykładowe arkusze

W piątek egzamin z języka obcego przeprowadzany zostanie na dwóch poziomach. Najpierw będzie test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie będą mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut). Po przerwie gimnazjaliści przystąpią do testu na poziomie rozszerzonym. Potrwa on 60 minut (dla dyslektyków 90 minut).

Do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym jest obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole podstawowej. Mogą do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.

Największa grupa gimnazjalistów - 298 tys. uczniów - zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 94 proc. zdających angielski przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym.

Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpi 40 tys. gimnazjalistów, do egzaminu na poziomie rozszerzonym 25 proc. z nich. Na trzecim miejscu w wyborach uczniów jest język rosyjski. Przystąpienie do niego zadeklarowało 7,7 tys. uczniów na poziomie podstawowym, 26 proc. z nich także na poziomie rozszerzonym.

Chęć zdawania egzaminu z francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego zadeklarowało poniżej 1 proc. gimnazjalistów.

Arkusze będą publikowane w internecie

Powiązany Artykuł

egzamin1200.jpg
Arkusze z lat ubiegłych

Arkusze z zadaniami z kolejnych dni będzie publikować codziennie na swoje stronie internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne.

Testy rozwiązane przez uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.

REKLAMA

Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum.

Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w środę, czwartek i piątek to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 5 czerwca (przerwa w sesji dodatkowej związana jest z tym, że 3 i 4 czerwca wypadają w tym roku w sobotę i niedzielę).

Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas egzaminu musi przystąpić do niego jeszcze raz.

Wyniki poznamy 16 czerwca

Wyniki egzaminu uczniowie poznają 16 czerwca. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.

REKLAMA

Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).

Koniec egzaminu gimnazjalanego

Będzie to jedna z ostatnich sesji egzaminu gimnazjalnego. Zgodnie z wprowadzaną reformą edukacji od roku szkolnego 2017/2018 rozpocznie się wygaszanie gimnazjów, czyli nie będzie naboru do klas I gimnazjów.

Uczniowie obecnie uczący się w VI klasie szkoły podstawowej we wrześniu zamiast rozpocząć naukę w gimnazjum przejdą do VII klasy szkoły podstawowej. Tak będzie się działo w latach następnych.

Ostatnia sesja egzaminu gimnazjalnego przeprowadzona zostanie w roku szkolnym 2018/2019 (równolegle z przeprowadzanym po raz pierwszy egzaminem ósmoklasisty). Od 1 września 2019 roku gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.

REKLAMA

kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej