PAIH Expo 2018. Zachęcali polskich przedsiębiorców do ekspansji na zagraniczne rynki
Ponad 6 tys. przedsiębiorców z całego kraju uczestniczyło w czwartek w PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą. Na stadionie PGE Narodowy w Warszawie zasięgali wiedzy i opinii o zagranicznych rynkach, by rozpocząć lub rozszerzyć na nich działalność.
2018-10-25, 18:00
Forum zorganizowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Po to, by zachęcić rodzimych przedsiębiorców do większej ekspansji na rynki zagraniczne. Celem było przekonanie ich, aby ze swoimi produktami i usługami docierali nie tylko do europejskich krajów, ale również azjatyckich czy amerykańskich.
"Wyzwaniem jest Azja, ale nie tylko Chiny"
- Przyjechali przedstawiciele z 54 państw, w których PAIH uruchomiła zagraniczne biura handlowe. Informowali przedsiębiorców o specyfice zagranicznych rynków, a przede wszystkim mówili o tym, jak nawiązać za granicą kontakt i rozpocząć działalność biznesową lub jak ją rozszerzyć – powiedziała portalowi PolskieRadio24.pl Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Dodała, że obecnie 80 proc. polskiego eksportu trafia na rynek europejski. – Dlatego podczas PAIH Expo 2018 staraliśmy się zachęcić przedsiębiorców, by zaoferowali swoje usługi krajom z innych kontynentów. Trudno powiedzieć, zdobycie jakiego rynku będzie naszym sukcesem. Na pewno wyzwaniem jest Azja, ale nie tylko Chiny, lecz także Japonia, Korea Południowa czy Zjednoczone Emiraty Arabskie – podkreśliła Jadwiga Emilewicz.
Pytali o wejście na zagraniczne rynki
Na PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą przyjechało ponad 6 tys. przedsiębiorców z całego kraju. Byli i tacy, którzy dopiero zaczynają myśleć o rynkach zbytu poza Polską, ale też i tacy, którzy z zagranicznymi kontrahentami współpracują od dłuższego czasu.
REKLAMA
- W Japonii już jesteśmy obecni, ale chcemy poszerzyć tam kontakty – powiedział Adam Jaworowski, reprezentujący Hutę Szkła "Termisil" z Wołomina. Z przedstawicielem "japońskiego" biura handlowego PAIH spędził wiele czasu. – Dlatego, że szukamy kolejnych dystrybutorów naszych produktów. Do Kraju Kwitnącej Wiśni sprzedajemy m.in. szklanki czy dzbanki – dodał.
Punkty biur handlowych były oblegane. Jak przyznał Radosław Kyc, kierownik Biura Handlowego w Rijadzie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, wiele osób pytało go o możliwość wejścia na saudyjski rynek. – Arabia Saudyjska to kraj bezpieczny i niezwykle atrakcyjny. Podpowiadaliśmy inwestorom, że dużą aktywność wykazuje tam branża kosmetyczna. Bardzo szybko się rozwija, bo Saudyjczycy uwielbiają kosmetyki. Przeciętna Saudyjka rocznie wydaje na kosmetyki 3800 dol. – powiedział.
Warsztaty i spotkania z inwestorami
W trakcie PAIH Expo 2018 odbywały się też warsztaty dla przedsiębiorców. Uczestnicy mogli dowiedzieć się m.in. jak skutecznie robić interesy w różnych sektorach (medycznym czy biotechnologicznym) za granicą, dlaczego warto eksportować dane produkty do różnych krajów poza Europą oraz jakie są perspektywy dla firm z branży informatycznej w państwach azjatyckich.
Uczestnicy wydarzenia mogli również odwiedzić Pawilon Inwestycyjny i spotkać się w nim z zagranicznymi inwestorami, którzy wybrali Polskę jako miejsce rozwoju biznesu. W pawilonie odbyło się pięć paneli dyskusyjnych z ich udziałem. Dotyczyły m.in. inwestycji instytucji finansowych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu czy branży motoryzacyjnej.
REKLAMA
Jeden panel, pod nazwą "Innowacja w sektorach energetycznych w Polsce i na świecie", poprowadził Piotr Chęciński, redaktor naczelny portalu PolskieRadio.pl.
PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą zakończyło podpisanie porozumienia współpracy między Polską Agencją Inwestycji i Handlu a Zarządem Morskiego Portu Gdynia.
bb
REKLAMA