PAIH Expo 2018. Zachęcali polskich przedsiębiorców do ekspansji na zagraniczne rynki

Ponad 6 tys. przedsiębiorców z całego kraju uczestniczyło w czwartek w PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą. Na stadionie PGE Narodowy w Warszawie zasięgali wiedzy i opinii o zagranicznych rynkach, by rozpocząć lub rozszerzyć na nich działalność.

2018-10-25, 18:00

PAIH Expo 2018. Zachęcali polskich przedsiębiorców do ekspansji na zagraniczne rynki
Podczas PAIH Expo 2018 odbyły się warsztaty dla przedsiębiorców. Uczestnicy mogli się na nich dowiedzieć wielu informacji, jak m.in. robić interesy za granicą.Foto: PR/Bartłomiej Bitner

Forum zorganizowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Po to, by zachęcić rodzimych przedsiębiorców do większej ekspansji na rynki zagraniczne. Celem było przekonanie ich, aby ze swoimi produktami i usługami docierali nie tylko do europejskich krajów, ale również azjatyckich czy amerykańskich.

"Wyzwaniem jest Azja, ale nie tylko Chiny"

- Przyjechali przedstawiciele z 54 państw, w których PAIH uruchomiła zagraniczne biura handlowe. Informowali przedsiębiorców o specyfice zagranicznych rynków, a przede wszystkim mówili o tym, jak nawiązać za granicą kontakt i rozpocząć działalność biznesową lub jak ją rozszerzyć – powiedziała portalowi PolskieRadio24.pl Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Dodała, że obecnie 80 proc. polskiego eksportu trafia na rynek europejski. – Dlatego podczas PAIH Expo 2018 staraliśmy się zachęcić przedsiębiorców, by zaoferowali swoje usługi krajom z innych kontynentów. Trudno powiedzieć, zdobycie jakiego rynku będzie naszym sukcesem. Na pewno wyzwaniem jest Azja, ale nie tylko Chiny, lecz także Japonia, Korea Południowa czy Zjednoczone Emiraty Arabskie – podkreśliła Jadwiga Emilewicz.

Pytali o wejście na zagraniczne rynki

Na PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą przyjechało ponad 6 tys. przedsiębiorców z całego kraju. Byli i tacy, którzy dopiero zaczynają myśleć o rynkach zbytu poza Polską, ale też i tacy, którzy z zagranicznymi kontrahentami współpracują od dłuższego czasu.

REKLAMA

- W Japonii już jesteśmy obecni, ale chcemy poszerzyć tam kontakty – powiedział Adam Jaworowski, reprezentujący Hutę Szkła "Termisil" z Wołomina. Z przedstawicielem "japońskiego" biura handlowego PAIH spędził wiele czasu. – Dlatego, że szukamy kolejnych dystrybutorów naszych produktów. Do Kraju Kwitnącej Wiśni sprzedajemy m.in. szklanki czy dzbanki – dodał.

Punkty biur handlowych były oblegane. Jak przyznał Radosław Kyc, kierownik Biura Handlowego w Rijadzie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, wiele osób pytało go o możliwość wejścia na saudyjski rynek. – Arabia Saudyjska to kraj bezpieczny i niezwykle atrakcyjny. Podpowiadaliśmy inwestorom, że dużą aktywność wykazuje tam branża kosmetyczna. Bardzo szybko się rozwija, bo Saudyjczycy uwielbiają kosmetyki. Przeciętna Saudyjka rocznie wydaje na kosmetyki 3800 dol. – powiedział.

Warsztaty i spotkania z inwestorami

W trakcie PAIH Expo 2018 odbywały się też warsztaty dla przedsiębiorców. Uczestnicy mogli dowiedzieć się m.in. jak skutecznie robić interesy w różnych sektorach (medycznym czy biotechnologicznym) za granicą, dlaczego warto eksportować dane produkty do różnych krajów poza Europą oraz jakie są perspektywy dla firm z branży informatycznej w państwach azjatyckich.

Uczestnicy wydarzenia mogli również odwiedzić Pawilon Inwestycyjny i spotkać się w nim z zagranicznymi inwestorami, którzy wybrali Polskę jako miejsce rozwoju biznesu. W pawilonie odbyło się pięć paneli dyskusyjnych z ich udziałem. Dotyczyły m.in. inwestycji instytucji finansowych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu czy branży motoryzacyjnej.

REKLAMA

Jeden panel, pod nazwą "Innowacja w sektorach energetycznych w Polsce i na świecie", poprowadził Piotr Chęciński, redaktor naczelny portalu PolskieRadio.pl.

PAIH Expo 2018 – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą zakończyło podpisanie porozumienia współpracy między Polską Agencją Inwestycji i Handlu a Zarządem Morskiego Portu Gdynia.

bb

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej