M. Gróbarczyk o priorytetach: wzmocnienie portów, Mierzeja Wiślana, retencja
W tej kadencji rozpoczniemy inwestycje związane z gospodarką morską o wartości 44 mld zł - poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Wymienił m.in. rozbudowę polskich portów, czy poprawę infrastruktury do nich prowadzącej.
2019-11-29, 15:05
Minister na konferencji prasowej przedstawił priorytety kierowanego przez niego resortu na najbliższe cztery lata. Zapowiedział, że w większości przypadków będzie to kontynuacja dotychczasowej polityki i celów.
Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreślił, że jednym z podstawowych zadań będzie dalsze wzmacnianie polskich portów i ich dynamicznego rozwoju. Dodał, że 2019 rok będzie kolejnym, w którym przeładowanych zostanie ponad 100 mln ton ładunków. Ocenił, że tegoroczny wynik przeładunków powinien być "nieznacznie" wyższy niż w 2018 roku. W ub.r. było to 101,19 mln ton; w 2017 r. - 87 mln ton ładunków.
Przypomniał, że realizowana ma być m.in. budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, czy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Koszt budowy portu w Gdańsku może sięgnąć 12 mld zł, w Gdyni 4-5 mld zł, a terminalu w Świnoujściu 2-2,5 mld zł. Pogłębiany ma być również tor wodny prowadzący do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Minister zapowiedział, że nadal poprawiany będzie również stan infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzących do portów. W tym roku zarezerwowano na ten cel ok. 4,5 mld zł - dodał.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Inwestycja, na którą czekano latami. Przekop Mierzei Wiślanej rozpoczęty
Kolejną ważną inwestycją, którą wymienił, jest przekop Mierzei Wiślanej. Poinformował, że prace idą zgodnie z planem, a plac budowy został przekazany inwestorowi. Nowa droga wodna ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Inwestycja realizowana jest również pod kątem bezpieczeństwa państwa. Przekop realizować będzie Polsko-belgijskie konsorcjum NDI-Besix za 992 mln zł. Kanał ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Gróbarczyk przypomniał, że resort będzie realizował również program zwiększenia retencji w Polsce z 6,5 obecnie - do 15 proc. Zakłada on. m.in. budowę 30 zbiorników retencyjnych w tym dziewięciu dużych. Zakładany koszt programu to 14 mld zł. - Pracujemy obecnie nad szczegółami finansowania tego projektu z wielu różnych źródeł - zapewnił minister.
REKLAMA
Minister poinformował ponadto, że w przyszłym roku mają być już gotowe palny użeglownienia Odry i Wisły. W połowie 2020 roku ma być gotowy plan dla Odry; na początku roku - dla Wisły. Gróbarczyk wyjaśnił, że pozwolą one na rozpoczęcie postępować przetargowych na konkretne inwestycje.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Odra ma wrócić na mapę transportową Polski. Powstanie Odrzańska Droga Wodna
Szef MGMiŻŚ poinformował ponadto, że w coraz lepszej kondycji finansowej znajduje się PŻM (Polska Żegluga Morska). - Przestaje być kierowana przez komisarza ustawionego parę lat temu. Wchodzimy w statutowe organy spółki. Od przyszłego roku chcielibyśmy, by ukonstytuowała się rada pracownicza, która rozpocznie konkurs na nowego dyrektora - powiedział.
Gróbarczyk dodał, że planowana jest również reforma administracji morskiej - w tym likwidacja Urzędu Morskiego w Słupsku. Według ministra najbardziej zasadnym jest prowadzenie dwóch urzędów na wschodzie i zachodzie Polski oraz delegatur.
- Oczekujemy, że w najbliższej kadencji rozpoczniemy prace w gospodarce morskiej o wartości 44 mld zł - podsumował.
PAP, PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA