Polacy chętnie dzielą się z ubogimi
Polacy są bardzo wrażliwi na pomoc innym - tak wynika z badań prowadzonych przez TNS OBOP.
2010-07-13, 13:39
Działania dobroczynne przynajmniej raz w roku podejmowało ponad 80% kobiet i 75% mężczyzn, a zaangażowanie w taką działalność zależy od sytuacji materialnej respondentów. Im lepiej oceniają własny standard życiowy, tym chętniej dzielą się z ubogim i angażują w działania dobroczynne.
Z raportu wynika również, że Polacy największym zaufaniem darzą Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy oraz Caritas Polska. Zdaniem dyrektora Caritas, księdza Mariana Subocza, zaangażowanie społeczeństwa jest tym większe, im większa jest wiedza na temat wpieranego projektu.
Największą popularnością wśród badanych cieszą się takie formy pomocy, jak wrzucenie pieniędzy do puszki - 84% respondentów, przekazanie rzeczy osobom potrzebującym - 56% odpowiedzi czy wysłanie charytatywnego SMS-a - 35% badanych.
Wolontariat bez przywilejów
Najmniej popularną formą niesienia pomocy jest wolontariat, który - zdaniem księdza Mariana Subocza - nie jest w Polsce jeszcze ani dobrze zorganizowany, ani dostatecznie wypromowany, ani doceniony przez rządzących. - Wolontariusze powinni mieć - tak jak w innych krajach Unii Europejskiej - pewne przywileje - podkreśla ksiądz Marian Subocz.
Zwraca in uwagę, że w działania charytatywne w Polsce angażują się głównie osoby indywidualne. Wyraził nadzieję, że w większym stopniu zaczną się w nie angażować biznesmeni czy firmy. - Żeby też nauczyli się odpowiedzialnosci społecznej za tych, którzy znaleźli się w trudniejszej sytuacji - podkreśla ksiądz Subocz.
Caritas Polska przeznacza zabrane środki zarówno na realizację projektów krajowych, jak i zagranicznych. Pomoc niesiona jest przez Caritas doraźnie - jak powodzianom w Polsce czy ofiarom trzęsienia ziemi na Haiti - oraz w projektach długoterminowych - takich jak coroczna organizacja wakacji ubogim dzieciom czy budowa i prowadzenie placówek edukacyjnych i medycznych w krajach misyjnych.
Badanie TNS OBOP zrealizowano na zlecenie firmy Ecco w maju tego roku na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie tysiąca osób w wieku 15 i więcej lat, za pomocą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów.
sm, Ewa Hołubowicz
REKLAMA