more_horiz
Wiadomości

Maciej Małecki: konsolidacja Orlenu, Lotosu i PGNiG polską racją stanu

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2022 18:56
Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. - To kolejny ważny krok na drodze do budowy silnego polskiego koncernu multienergetycznego - komentuje decyzję KE w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki. 
Maciej Małecki: konsolidacja Orlenu i Lotosu polską racją stanu
Maciej Małecki: konsolidacja Orlenu i Lotosu polską racją stanuFoto: PR24/DB

Spółka PKN Orlen poinformowała w komunikacie, że Komisja Europejska zatwierdziła zaproponowanych przez PKN Orlen nabywców aktywów zbywanych w ramach realizacji środków zaradczych. Tym samym zgodziła się na jej połączenie z Grupą Lotos. Orlen zakłada, że przejmie gdańską spółkę na przełomie lipca i sierpnia. "Zgoda Komisji Europejskiej oznacza jej pełną akceptację dla wynegocjowanych przez PKN Orlen umów i partnerów do ich realizacji" - podkreśla spółka w komunikacie.

Małecki: konsolidacją spółek energetycznych polską racją stanu

- To kolejny ważny krok na drodze do budowy silnego polskiego koncernu multienergetycznego - mówi portalowi PolskieRadio24.pl wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki. Polityk Prawa i Sprawiedliwości podkreśla, że przejęcie Lotosu przez Orlen jest korzystne nie tylko dla największej polskiej spółki, ale przede wszystkim z punktu widzenia interesów Polski. - Orlen połączony z Lotosem i PGNiG-iem wejdzie do ekstraklasy firm paliwowych w Europie. Przychody koncernu wzrosną do 250 mld złotych. Dzięki temu będzie w stanie inwestować zdecydowanie więcej. Będzie też w stanie negocjować lepsze warunki ze sprzedawcami ropy czy dostawcami usług i różnych dóbr - wyjaśnia. 

Wiceminister aktywów zaznacza, że konsolidacja spółek Orlen, Lotos oraz PGNiG, którą także ma w tym roku przejąć Orlen, jest polską racją stanu. - Jesteśmy ostatnim krajem w Unii Europejskiej, w którym jeden właściciel - w tym przypadku Skarb Państwa - posiada dwa rywalizujące ze sobą koncerny takie jak Orlen i Lotos. W interesie tych, którzy źle życzą Polsce, jest, żeby na naszym rynku utrzymywało się rozdrobnienie firm paliwowo-energetycznych, bo wtedy, zamiast jednego silnego rywala, można mieć kilku, których można rozgrywać - stwierdza. I dodaje, że jednym z filarów programu Prawa i Sprawiedliwości jest bezpieczeństwo energetyczne Polski i podnoszenie konkurencyjności naszej gospodarki, a wspomniana fuzja jest krokiem w tym kierunku. 

Zgodę na połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos muszą jeszcze wyrazić akcjonariusze obydwu spółek podczas Walnych Zgromadzeń oraz Rada Ministrów. - Ustawa o zasadach zarządzania mieniem przewiduje taki właśnie mechanizm. Spodziewam się, że w najbliższym czasie fuzja Orlenu i Lotosu stanie się faktem. Termin podany przez prezesa Daniela Obajtka jest jak najbardziej realny - tłumaczy Małecki. 

Stacje dla MOL, udziały w rafinerii dla Saudi Aramco

Warunkową zgodę na przejęcie Lotosu PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej w lipcu 2020 roku. Koncern musiał spełnić określone warunki, m.in. odsprzedać część udziałów w rafinerii Lotosu oraz stacji tej grupy. Saudi Aramco został wybrany jako partner do aktywów rafineryjnych, hurtowych, a także paliw lotniczych. Cena za 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt miała wynieść ok. 1,15 mld zł plus element zmienny zależny m.in. od wysokości długu, a cena sprzedaży udziałów w spółce hurtowej Lotos SPV 1 - ok. 1 mld zł plus element zmienny.

417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się w Polsce ma natomiast przejąć węgierski MOL. Kwota tej transakcji opiewa na 610 mln USD. W zamian PKN Orlen ma otrzymać 185 stacji z portfolio Grupy MOL na terenie Węgier oraz Słowacji.

Z kolei w obszarze rynku logistyki paliw oraz rynku asfaltu Grupa Lotos zawarła przedwstępne umowy z Unimot Investments, które obejmowały m.in. zbycie 100 proc. akcji w Lotos Terminale. Natomiast w obszarze rynku biopaliw w procesie przejęcia Lotosu zawarta została przedwstępna umowa zbycia 100 proc. udziałów w Lotos Biopaliwa na rzecz Rossi Biofuel. 

Nowy koncern będzie osiągał przychody w wysokości 250 mld złotych rocznie i obsługiwał 100 mln klientów w Europie, głównie w Polsce, Czechach, na Litwie i w Niemczech. 

MF, PolskieRadio24.pl

Czytaj więcej:


Zobacz także

Zobacz także