Rosjanie przyznali: Tu 154M powinny być wycofane bo są wadliwe

Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zaleciła przewoźnikom powietrznym w Rosji wycofanie z eksploatacji z dniem 1 lipca 2011 roku samolotów Tu-154M, jeśli producent tych maszyn nie poprawi ich konstrukcji.

2011-03-12, 14:34

Rosjanie przyznali: Tu 154M powinny być wycofane bo są wadliwe
Tu-154M. Foto: fot. Wikipedia

W związku z tą informacją władze polskich sił zbrojnych będą ustalać, czy zalecenia dotyczą także polskiej wersji TU-154M - dowiedziała się w sobotę PAP w MON.

Rzecznik MON Janusz Sejmej poinformował: "minister obrony narodowej Bogdan Klich polecił szefowi sztabu generalnego gen. Mieczysławowi Cieniuchowi, by dowódca sił powietrznych gen. broni Lech Majewski zwrócił się pilnie do Federalnej Agencji Transportu Lotniczego o informacje, czy zalecenie o zaprzestaniu lotów dotyczy także naszej wersji Tu-154M".

Polska "tutka" jest inna? 

"Chodzi o wyjaśnienie, czy polski samolot Tu-154M posiada usterki podobne jak rosyjskie, o których informuje Federalna Agencja Transportu Lotniczego" - dodał Sejmej i poinformował, iż wersja polskiego Tu-154M różni się zasadniczo od innych wersji, ponieważ była modyfikowana i posiada nowoczesną aparaturę.

"Rosawiacja rekomenduje liniom lotniczym, by od lipca 2011 roku wstrzymały eksploatację samolotów Tu-154M, jeśli ich konstrukcja nie zostanie poprawiona" - oświadczył szef Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Aleksandr Nieradźko.
Jak dodał, Rosawiacja postawiła dodatkowe wymagania przed konstruktorami i producentami tego typu maszyn, ci jednak nie wprowadzali żadnych zmian. Jako przykład szef Federalnej Agencji Transportu Lotniczego wymienił często ulegający awariom system zasilania w Tu-154M.

REKLAMA

Zalecenie to wynik analizy wypadków Tu 154M

"Analiza przyczyn lotniczych wypadków i incydentów z samolotami zaprojektowanymi w ZSRR, do których doszło w ostatnich latach, wywołuje poważne zaniepokojenie. Dotyczy to zwłaszcza Tu-154M" - oznajmił Nieradźko.

Rosyjscy przewoźnicy użytkują jeszcze 85 maszyn Tu-154M. Ich średni wiek przekracza 20 lat. Wcześniej Federalna Służba Nadzoru w Sferze Transportu (Rostransnadzor) wstrzymała eksploatację w Rosji samolotów Tu-154B.

W 2010 roku doszło do pięciu poważnych wypadków z udziałem Tu-154M. Cztery takie maszyny rozbiły się w Rosji, a jedna - w Iranie. Najpoważniejsza była katastrofa polskiego samolotu rządowego pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria.

PAP dowiedziała się nieoficjalnie od źródła w przemyśle lotniczym w Rosji, że we wrześniu 2010 roku podczas pobytu w Polsce dyrektor samarskich zakładów Aleksiej Gusiew proponował stronie polskiej dostarczenie jeszcze jednego Tu-154M, który miałby zastąpić samolot utracony pod Smoleńskiem.

REKLAMA

mch

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej