Grand Prix Kanady: tor Gillesa Villeneuve'a, tam Kubica zaczął pisać swoją historię w F1
W najbliższą niedzielę kierowcy Formuły 1 będą rywalizować podczas wyścigu o Grand Prix Kanady (godz. 20.10). Dla Roberta Kubicy Montreal jest miejscem szczególnym, bowiem tutaj w 2007 roku wszyscy czekali na komunikat czy Polak wyszedł cało z groźnie wyglądającego wypadku. Rok poźniej na tym samym torze krakowianin odniósł pierwsze, historyczne zwycięstwo w F1.
2019-06-03, 18:27
W 2019 roku kierowcy rywalizują w 70. sezonie mistrzostw świata Formuły 1. Po ośmiu latach przerwy wraca jedyny polski kierowca w historii F1 Robert Kubica. Portal PolskieRadio24.pl z tej okazji przygotował specjalny serwis, w którym można znaleźć wszystkie najważniejsze informacje związane z wydarzeniami na torach.
Powiązany Artykuł
Po kilku wyścigach w Europie "cyrk" F1 przenosi się do Kanady, gdzie w najbliższy weekend odbędzie się siódma runda 70. sezonu mistrzostw świata. Tor Gillesa Villeneuve'a jest miejscem szczególnym dla polskiego kierowcy Williamsa. Właśnie w Kanadzie Kubica przeżył bardzo groźny wypadek, jak również odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w najwyższej kategorii wyścigowej.
Fatalny Montreal
2007 rok w F1 był czasem zdecydowanej dominacji dwóch ekip: Ferrari i McLarena. Kierowcy obu teamów zajmowali całe podium w aż 13 z 17 wyścigów. BMW Sauber niespodziewanie zajęło trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a gdy McLaren został ukarany odebraniem wszystkich punktów w tej klasyfikacji za udział w słynnej "aferze szpiegowskiej", zespół awansował na drugą lokatę. Kubica w klasyfikacji kierowców był natomiast szósty. Ani razu nie udało mu się stanąć na podium, za to trzykrotnie (Hiszpania, Francja, Wielka Brytania) kończył wyścigi na czwartej pozycji.
Powiązany Artykuł
Zespół Formuły 1 złamał zasadę parc ferme. Co to znaczy?
Ze wspomnianym sezonem w wykonaniu Kubicy kibicom najmocniej kojarzy się jednak GP Kanady na torze w Montrealu. 10 czerwca 2007 roku Polak wystartował z ósmej pozycji. Nie dojechał jednak do mety. Na 27. okrążeniu, jadąc z prędkością około 250 kilometrów na godzinę, Kubica wypadł z toru na zakręcie numer 10. Uderzył jeszcze w stojący na poboczu bolid Scotta Speeda, by ponownie przelecieć przez tor i z ogromną siłą rozbić się o bandę. Zdarzenie wyglądało makabrycznie, jednak Polak wyszedł z niego bez szwanku. Nie potwierdziły się nawet pogłoski o złamaniu nogi. Jedyną konsekwencją był brak zgody lekarzy na występ krakowianina w GP Stanów Zjednoczonych, które odbyło się dwa tygodnie później. W Indianapolis w bolidzie BMW Sauber zasiadł więc Vettel, a Kubica powrócił do rywalizacji na torze w Magny-Cours, zajmując 4. miejsce w GP Francji.
Polska historia w F1
REKLAMA
Przełomowym momentem dla kierowcy BMW Sauber był 8 czerwca 2008 roku - niecały rok od wspomnianego wcześniej wypadku. Kubica okazał się najlepszy na torze w Montrealu, wyprzedzając Hamiltona i Felipe Massę. Kubica został wówczas nie tylko pierwszym w historii polskim zwycięzcą wyścigu F1, ale także pierwszym naszym rodakiem, który objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej kierowców. Ostatecznie ukończył mistrzostwa na czwartej pozycji, mając tyle samo (75) punktów co trzeci Raikkonen, który jednak zwyciężył w dwóch wyścigach. Najlepszy okazał się Hamilton (98), który podczas ostatniego wyścigu sezonu - GP Brazylii w Sao Paulo w dramatycznych okolicznościach odebrał tytuł Felipe Massie (97).
Źródła: YouTube/Formula 1
Powiązany Artykuł
Dziwne decyzje Williamsa. Kubica nadal to potrafi [KOMENTARZ]
Obecnie w klasyfikacji generalnej zdecydowanie przewodzi obrońca tytułu Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa. Drugie miejsce zajmuje drugi kierowca zespołu z Brackley, Fin Valtteri Bottas. Na ostatnim stopniu podium znajduje się Niemiec Sebastian Vettel z Ferrari. Kierowcy Williamsa Brytyjczyk George Russell i Robert Kubica zamykają stawkę F1. Podobnie sytuacja wygląda w klasyfikacji konstruktorów, gdzie bezkonkurencyjny jest Mercedes, z kolei team z Grove wciąż nie zdobył żadnych punktów.
***
REKLAMA
Statystyki Roberta Kubicy w F1:
Debiut: 6 sierpnia 2006 (Węgry) - dyskwalifikacja za nieregulaminową wagę bolidu
Liczba startów: 76
Liczba wywalczonych pole position: 1 (Bahrajn 2008)
Liczba zwycięstw: 1 (Kanada 2008)
Liczba miejsc na podium: 12
Najwyższe miejsce w klasyfikacji końcowej: 4. (2008)
(mb/pm)
REKLAMA