Polska noc w Daytona 24h. Kubica wykona kolejny krok? "Chcę odkryć tę kategorię"

2021-01-30, 18:53

Polska noc w Daytona 24h. Kubica wykona kolejny krok? "Chcę odkryć tę kategorię"
Daytona 24h. Foto: print screen/Twitter/Orlen Team

Robert Kubica, który w sezonie 2021 nadal będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego Formuły 1 w Alfa Romeo Racing Orlen przymierza się do udziału w klasie LMP2. Polak jest obecnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie weźmie udział w 24-godzinnym wyścigu Daytona w barwach duńskiej ekipy High Class Racing. 

  • Robert Kubica na kolejny sezon zostaje w F1, gdzie będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego w Alfa Romeo Racing Orlen
  • Występ w Daytona 24h ma być dla Polaka przygotowaniem do startów w LMP2
  • 24h Daytona odbędzie się w dniach 30-31 stycznia. Wcześniej odbyły się treningi i kwalifikacje
  • Wyścig na Florydzie odbywa się nieprzerwanie od 1962 roku

Nowe doświadczenie w LMP2

Kubica już wcześniej pojawił się w prototypie LMP2 na torze na Florydzie, gdzie brał udział w testach i przygotowaniach do wyścigu Daytona 24h. Na torze Daytona International Speedway Kubica będzie jechał w barwach ekipy High Class Racing. Obok Polaka zespół tworzą Ferdinand Habsburg, Anders Fjordbach i Dennis Andersen.

Powiązany Artykuł

FORUM Robert Kubica 1200.jpg
Daytona 24h: Kubica jest już w USA. Polak inauguruje sezon wyścigowy

Już w 2016 roku Kubica miał okazję spróbować sił w za kierownicą prototypu LMP1 podczas testów w Bahrajnie. Wtedy Polak brał udział w projekcie zespołu ByKolles. Ostatecznie jednak nie doszło do współpracy z powodu problemów ekipy i dużej awaryjności sprzętu. 

W rozmowie z "Motorsport.com" rezerwowy Alfa Romeo Racing Orlen przyznał, że jest zainteresowany programem LMP2, a wyścig na torze Daytona ma być pierwszym krokiem w tym kierunku. - Samochody LMP2 mają wysoki poziom docisku i to jeden z powodów, dla których tu jestem. Bardziej przypominają F1. Chcę odkryć tę kategorię i się jej nauczyć - powiedział Kubica. 

- Jeżeli pojawi się szansa rywalizacji w wyścigach długodystansowych, z pewnością chciałbym to robić. Trochę nad tym pracowałem. LMP2 jest teraz prawdopodobnie moim głównym celem i kategorią, w której chciałbym się ścigać - dodał krakowianin.


Polak ma już za sobą łączenie dwóch programów wyścigowych w sezonie 2020. Wtedy ścigał się w niemieckiej serii DTM w barwach Orlen Team ART oraz pełnił rolę rezerwowego w F1. - Mam już pracę w Alfa Romeo Racing Orlen. Pamiętam z zeszłego roku, że pogodzenie dwóch programów wcale nie jest takie łatwe - podkreślił 36-latek. 

Ekipa High-Class Racing, w której jest Kubica, wystartuje z dziewiątej pozycji (drugiej w klasie LMP2). Załoga Polaka pojedzie samochodem ORECA LMP2 07. W tegorocznej edycji zespoły miały do dyspozycji cztery rodzaje samochodów. Prócz ORECI, można było zdecydować się jeszcze na - Ligier JSP217 i Dallara P217. Nikt nie postawił na model Riley/Multimatic mk30.

Wszystkie LMP2 mają pod maską 4,2-litrowe, wolnossące GK428 V8 produkowane przez Gibsona. Silnik ma około 600 KM mocy, skrzynie biegów dostarczają Hewland lub Xtrac. Obie są sekwencyjne i mają sześć przełożeń.

Specyfika Daytony

Powiązany Artykuł

Media Sauber Kubica 1200F.jpg
Formuła 1: prezentacja bolidu Alfa Romeo Racing Orlen w Warszawie. Znamy datę

24h Daytona odbywa się co roku w Stanach Zjednoczonych na Daytona International Speedway. Zawody mają podobny format do słynnego wyścigu Le Mans i cieszą się dużą popularnością wśród kibiców. Rywalizację zaplanowano w dniach 30-31 stycznia, a 24 stycznia odbyły się stuminutowe kwalifikacje. 

Wyścig jest rozgrywany na torze zbudowanym wewnątrz głównego owalu Daytony. Pętla nazywana "Road Course" ma 5729 m, jest na niej dwanaście zakrętów. Rekord toru został ustanowiony w 2019 roku, wynosi 1.33,685 i należy do Olivera Jarvisa jadącego mazdą RT24-P DPi. Rekord trasy od 2020 roku wynosi 833 okrążenia.

W 51. edycji będzie rywalizować 50 samochodów podzielonych na pięć klas. Każda załoga walczy o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, ale także w swojej klasie.


Podczas wyścigu kierowców obowiązują dolne i górne limity czasu jazdy. W LMP2 minimalny czas to 4 godziny i 30 minut maksymalny 13 godzin. 

W sezonie 2021 Robert Kubica nadal będzie pełnił rolę trzeciego kierowcy w zespole z Hinwil. PKN Orlen został w F1 na kolejny rok, będąc tytularnym sponsorem zespołu Alfa Romeo.

Czytaj także: 

stjk/PolskieRadio24.pl/Motorsport.com/PAP

Polecane

Wróć do strony głównej