Warszawska Jesień 2013. Scena do dyspozycji dźwięku

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2014 23:00
Niezwykłe instrumenty wykorzystywane w niezwykły sposób, jako swego rodzaju rekwizyty teatralne w rękach wykonawców-aktorów. Scenę pod muzyczno-teatralne eksperymentowanie gościom Warszawskiej Jesieni udostępnił Teatr Imka.
Włodzimierz Pawlik
Włodzimierz PawlikFoto: materiały prasowe
W czwartkowej "Filharmonii Dwójki" usłyszymy retransmisję koncertu, który odbył się podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Kompozytorów, których utwory zabrzmiały w Teatrze Imka, łączy potrzeba poszukiwania nowych narzędzi wzbogacania dzieła muzyczno-scenicznego. Słoweński twórca Uroš Rojko, uczeń Ligetiego, zaproponował wykorzystanie, a nawet potraktowanie solistyczne instrumentu, który powstał przez bezpośrednie połączenie ustnika klarnetu z dolną częścią jego korpusu. "Półklarnet" pozwala na uzyskanie ciekawych efektów brzmieniowych i wyrazowych - kompozycja "Lakrice" rozwinęła się ze swobodnej improwizacji, zorientowanej na badania możliwości "półklarnetu". Kreatywność kompozytora - klarnecisty zaowocowała utworem o znamionach teatru instrumentalnego.

W programie koncertu znalazło się także dzieło choreograficzno-muzyczne dla pianisty-improwizatora i tancerki, autorstwa kompozytora Jacka Grudnia i choreografki Izabeli Chlewińskiej, działającej na polu nowego tańca. Grzegorz Pieniek na specjalne zamówienie festiwalu napisał utwór do wierszy nowożytnego poety greckiego, Konstantinosa Kawafisa. W "Days to come, days gone by" na mezzosopran, klarnet i gitarę, przewidziane przez kompozytora rozszerzone techniki wykonawcze prowadzą do znacznego "uteatralizowania" czynności związanych z wydobywaniem dźwięku. Utwór Arthura Kampeli "As if" zakłada natomiast sytuację konfrontacji między instrumentami, która według słów artysty "inicjuje quasi-improwizacyjną reakcję".

Program: Wykonawcy: Sylvia Nopper – sopran, Uroš Rojko – klarnet, Klara Tomljanovič – gitara, Luka Johart – akordeon, Włodzimierz Pawlik – fortepian.

"Days to come, days gone by" Grzegorza Pieńka na mezzosopran, klarnet i gitarę, "As if" Arthura Kampeli na klarnet, gitarę i akordeon, "Lakrice" Uroša Rojko na mezzosopran, półklarnet, gitarę i akordeon oraz "Preparation for Change" Jacka Grudnia i Izabeli Chlewińskiej na fortepian, tancerza i taśmę.

(Warszawska Jesień, Teatr Imka, 22.09.2013)

Na retransmisję koncertu zaprasza Ewa Szczecińska.
13 marca (czwartek), godz. 19.30 - 21.30 (wprowadzenie do koncertu: godz. 19.00)

ag