Edward Munch – malował śmierć i lęk

"Munch jest pierwszym malarzem, który odważył się wyrazić najsubtelniejsze, ale i najskrytsze stany duchowe człowieka, nie uciekając się do aluzji czy metafory, lecz wprost, konturem i kolorem” – twierdził pisarz Stanisław Przybyszewski.

2014-01-23, 07:00

Edward Munch – malował śmierć i lęk
Edward Munch (1921), fot.: Anders Beer Wilse/wikipedia/dp

Posłuchaj

Charakterystyka twórczości Edwarda Muncha w audycji Alicji Seligi z cyklu "Barwy i słowa" (29.12.1987)
+
Dodaj do playlisty

Edward Munch zmarł 23 stycznia 1944 roku w Norwegii (ur. 1863 r.). Był jednym z najbardziej fascynujących malarzy okresu modernizmu. Jego obrazy, początkowo budzące gwałtowny sprzeciw krytyków i publiczności, stały się z czasem jedną z najcenniejszych części europejskiego dziedzictwa. Najbardziej rozpoznawalnym jego dziełem jest "Krzyk” z 1893 roku.

Edward

Edward Munch "Krzyk" (1893), fot.: wikipedia/dp

W malarstwie Muncha stale powtarzały się motywy śmierci i lęku, w wielu wersjach, wciąż odmiennych. Niewidzialne i niewypowiedzialne jest główną i istotną treścią jego obrazów. Przez całe życie był malarzem wizji, snu, przeczucia.
"Choroba, obłęd i śmierć niby czarne anioły trzymały straż nad moją kołyską i towarzyszyły mi przez całe życie” – pisał malarz. Kiedy miał 5 lat zmarła na gruźlicę płuc jego matka, kilka lat później ta sama choroba zabrała starszą o rok siostrę Sophie. Sam też często chorował. Przez znaczną część życia zmagał się z alkoholizmem oraz zaburzeniami nerwowymi.
Przedstawiciel europejskiej bohemy
W roku 1884 Munch przyłączył się do cyganerii Krystianii (obecnie Oslo). Malarze, poeci, filozofowie, muzycy tej grupy demonstrowali swoją pogardę dla ideałów mieszczańskiego świata, drwili z obłudy, głosili pochwałę wolności, erotyzmu, zmysłowości. Formą realizacji tych ideałów miała być sztuka.
Norweg dużo podróżował po świecie. Odwiedzał europejskie miasta, gdzie stykał się z awangardowymi trendami w sztuce. Ważnym miejscem stał się dla niego Berlin, to tu spotykała się awangarda różnych krajów europejskich. Munch należał do międzynarodowej cyganerii gromadzącej się w lokalu “Pod czarnym prosiakiem”. Bywali tam szwedzki pisarz August Strindberg , pisarz Stanisław Przybyszewski oraz jego sławna żona Dagny Juel Przybyszewska .
Skandaliczna wystawa
W 1892 roku w Berlinie Munch zaprezentował 55 swoich obrazów. Jednak po tygodniu wystawa została zamknięta decyzją uczestników nadzwyczajnego walnego zgromadzenia Stowarzyszenia Artystów Berlińskich. W oczach tradycjonalistów jego impresjonizm graniczył z anarchizmem.

Edward

Edward Munch "Zazdrość" (1890), fot.: wikipedia/dp

REKLAMA

Sam artysta stwierdził: "w istocie cały ten zgiełk był raczej czymś zabawnym, lepszej reklamy nie mogłem uzyskać. Jest rzeczą nieprawdopodobną, że coś tak niewinnego jak malarstwo może spowodować takie wzburzenie”. Wycofawszy swoje obrazy z wystawy, Norweg wynajął z pomocą berlińskich przyjaciół lokal, gdzie eksponował je już na własną odpowiedzialność.
- Zamknięcie jego wystawy doprowadziło do tego, że Munch zyskał sławę w kręgach ówczesnej awangardy i mógł wyruszyć na podbój Paryża, sztuki europejskiej, jakby namaszczony przez berlińskie wydarzenie – mówił skandynawista prof. Lech Sokół.
Munch zachwycił Przybyszewskiego
Na kontrowersyjnej wystawie Muncha Stanisław Przybyszewski doznał olśniewającego szoku. To, co raziło bielińską publiczność – nieokrzesaność koloru, brak modelunku, a przede wszystkim niestosowność tematyczna – to właśnie wzbudziło zachwyt polskiego pisarza. W malarstwie Norwega dostrzegł realizację swoich założeń filozoficznych, malarską paralelę własnych utworów literackich.
Przybyszewski twierdził, że Munch maluje teorię, która nie da się wyrazić logicznie, lecz tylko odczuć głucho i niejasno w chwili trwogi, jak np. odczuwamy śmierć, nie będąc w stanie wyobrazić jej sobie.
Zakorzeniony w klimacie Norwegii
- Edward Munch zawsze był Norwegiem i w jego twórczości widzi się nie tylko pejzaż ale i klimat - opisywała malarka Maria Wollenberg-Kluza - nie geograficzny, tylko klimat psychiczny Norwegii, ten klimat ludzi, którzy są skazani na długie noce, na niesamowite mroki i samotność w tym mroku.

Edward

Edward Munch "Wieczorna melancholia" (1896), fot.: wikipedia/dp

Sztuka Muncha to patrzenie duchem, to chwytanie zmienności życia przez zmienność malarstwa, przez eksplozję, nieustanną agresję, ciągłe poruszanie się w sferze efektów skrajnych. Jego obrazy przedstawiają przygnębienie, strach, lęk, uczucie samotności oraz śmierć. W ich atmosferze można jednocześnie odnaleźć groźne posępne, lecz nieprzeparcie piękne norweskie pejzaże i krajobrazy.
Do najważniejszych prac malarza należą m.in.: “Chore dziecko” (1886), “Zazdrość” (1890), “Śmierć w pokoju chorego” (1893), “Krzyk” (1893), "Strach” (1894), “Madonna” (1893), “Wampir” (1893), “Taniec życia” (1899).
Edward Munch dożył wieku 71 lat, zmarł 24 stycznia 1944 roku.

mk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej