Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli
Dzisiejsze nastolatki dorastają w epoce Internetu i nowych technologii. Dla nich dostęp do globalnej sieci jest czymś naturalnym.
2013-12-16, 16:07
Posłuchaj
Młodzież wykorzystuje Internet głównie dla rozrywki. Młodzi ludzie bardzo chętnie korzystają z portali społecznościowych. Sprawia to, ze Internet w mniejszym stopniu wykorzystywany jest w celach naukowych. Takie wnioski płyną z badania „Kompetencje Cyfrowe Młodzieży w Polsce”, które zrealizował Ośrodek Badania Opinii Publicznej TNS Polska.
- Wyniki badań pokazują, że nie jest idealnie. Obraz, który się wyłonił, jest niejednoznaczny. Coraz więcej osób wykorzystuje nowe technologie, ale umiejętności koniecznych do ich obsługi nie nabywamy wraz z narodzinami. Choć dzieci dorastają w otoczeniu techniki, musza pracować nad ich wykorzystywaniem. W przeciwnym razie ludzie będą z korzystać z technologii tylko w sposób bierny - Ewa Krupa, dyrektor Fundacji Orange.
Nauczyciele korzystają z Internetu równie często, co uczniowie.
- Badania pokazują, że nauczyciele i bibliotekarze prawie każdego dnia wykorzystują nowe technologie w swojej pracy. Jednak zbyt rzadko zlecają uczniom korzystanie z Internetu przy odrabianiu lekcji czy nauce do sprawdzianu. Młodzież w ten sposób uczy się oceny źródeł i wykorzystywaniu Internetu nie tylko w celach rozrywkowych - dr hab. Małgorzata Kisilowska z Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych.
Zapraszamy do odsłuchania audycji!
PR24/MP