Budowa autostrad w Polsce: przyspieszenie!
Sieć dróg ekspresowych i autostrad od wielu lat stanowiła największy problem Polski. Ostatnie lata upłynęły jednak pod znakiem przyspieszenia rozbudowy infrastruktury drogowej.
2014-03-28, 16:26
Posłuchaj
Budowa dróg ekspresowych i autostrad była dla Polski cywilizacyjnym skokiem. W latach 2007-2013 wybudowano ponad dwa tysiące kilometrów tras tego typu i tym samym Polska zbliżyła się do normy europejskiej.
Rozbudowa infrastruktury drogowej a bezpieczeństwo
Szybszy rozwój infrastruktury drogowej jest równoznaczny ze wzrostem bezpieczeństwa na drogach. Wszystko w związku z lepszą jakością nowych dróg.
– Wszystkie raporty i analizy jednoznacznie wskazują, że lepsze drogi to wyższy poziom bezpieczeństwa. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa dla użytkowników stanowi jeden z wyznaczników budowy dróg – mówił w PR24 Jan Krynicki, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Opóźnienia inwestycji
Użytkownicy dróg i autostrad często uskarżają się na przestoje w realizacji inwestycji lub ciągłe remonty dróg. Problemy wynikają najczęściej z powodu zaproponowanych warunków kontraktowych.
REKLAMA
– Warunki nie są negocjowane, a zamówienia publiczne rządzą się swoimi prawami. Branża budowlana od dawna apeluje o zmianę warunków. W moje ocenie najbardziej niesprawiedliwy jest podział ryzyka pomiędzy inwestora a wykonawcę, który był narzucony przez inwestorów publicznych – wyjaśniał w PR24 Wojciech Trojanowski, ekspert w dziedzinie budowy dróg.
Zmiany w warunkach przetargowych
Warunki przetargowe są od dłuższego czasu dyskutowane z pozytywnym skutkiem. Wprowadzono kilka zmian, ale pewne kwestie nadal wymagają modyfikacji.
– Kilka rzeczy zostało zmienionych, ale są kwestie, które moim zdaniem powinny być dalej zmieniane. Przykładem może być waloryzacja cen, czyli w momencie wzrostu kosztów wykonawca ma prawo do wzrostu wynagrodzenia. Istnieją wzory umów międzynarodowych i im mniej będziemy z nich wykreślać klauzul, tym lepiej – oceniał Wojciech Trojanowski.
Trend w rozbudowie infrastruktury drogowej w Polsce jest pozytywny. Potrzeba jednak rozwiązań ułatwiających procedurę wykonawczą i równy podział ryzyka między inwestora a wykonawcę. Konsensus przyspieszy budowę, co i użytkownikom dróg jest na rękę.
REKLAMA
PR24/Grzegorz Maj
Polecane
REKLAMA