50-latkowie na celowniku reklamodawców

Reklamodawcy nie traktują już dziś pięćdziesięciolatków, jako nieatrakcyjnych odbiorców swoich produktów. Wręcz przeciwnie – zabiegają o nich.

2014-07-16, 13:51

50-latkowie na celowniku reklamodawców
Co piąta najbogatsza osoba w Polsce to pięćdziesięciolatek.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Dlaczego reklamodawcy pokochali 50-latków, tłumaczy na antenie PR 24 Waldemar Izdebski, prezes spółki Polskie Badania Czytelnictwa. Grażyna Raszkowska, PR24/.
+
Dodaj do playlisty

Do niedawna osoby w tym wieku były pomijane w badaniach konsumentów, branych pod uwagę przez domy mediowe, rządzące na rynku mediów i reklamy. Teraz jest inaczej.

Dotychczas na celowniku reklamodawców – przede wszystkim młodzi

Wydawnictwa zrzeszone w Izbie Wydawców Prasy i Polskich Badaniach Czytelnictwa (PBC) zdecydowały właśnie o zmianie definicji tzw. komercyjnej grupy docelowej. Wcześniej zrobiła to TVP. Do niedawana najważniejszą dla reklamodawców grupę stanowiły osoby do 49 roku życia – wyjaśniał na antenie PR 24  Waldemar Izdebski, prezes spółki Polskie Badania Czytelnictwa.

– Kiedy w Polsce budowano rynek reklamy, przyjęto, że taką grupą na której będziemy rozliczali, ile kupujemy i w związku z tym także ustalali ceny, będą ci w wieku 16-49 lat –  mówi prezes PBC.

50-latkowie wykluczeni już dwadzieścia lat temu

Połowa  lat 90. to okres zarówno głębokich przemian społecznych jak i ekonomicznych, w czasie których duża część osób w średnim wieku i starszych, została wykluczona z rynku. Wielu Polaków traciło wówczas pracę, czy przechodziło na emerytury i tylko w małym stopniu uczestniczyło w odbiorze dóbr konsumpcyjnych. W związku z tym reklamodawcy nie tworzyli dla nich  kampanii reklamowych.

REKLAMA

Teraz 50-latek znalazł się w centrum uwagi

Jednak teraz sytuacja zdecydowanie się zmieniła i obecnie media i reklamodawcy chcą docierać właśnie do osób po 50-tce.

– Dziś pięćdziesięciolatek jest w centrum uwagi, a jako konsument bywa aktywniejszy niż najmłodsi, co więcej w niektórych grupach, nawet bardziej niż najmłodsi odbiorcy – mówi Waldemar Izdebski.

Co jest głównym powodem kierowania kampanii reklamowych do osób w średnim wieku? Oczywiście stan ich portfela.

50-latkowie – najbogatsza grupa w Polsce

– Co piąta najbogatsza osoba w Polsce to pięćdziesięciolatek – podkreśla gość PR 24.

REKLAMA

Szczególnie korzystnie w tym przedziale wiekowym wypadają kobiety.

– 75 proc. kobiet z wyższym wykształceniem pracuje. Ten odsetek jeszcze 6-7 lat temu wynosił 60 proc. – dopowiada Waldemar Izdesbski. I wciąż sytuacja zmienia się na korzyść pracujących pań.

Baby boomers nie tylko na Zachodzie

W Polsce powoli sytuacja zaczyna przypominać tę, jaka ma miejsce w bogatych krajach zachodnich.

– Jest taki termin, który się pojawił się w Stanach Zjednoczonych – baby boomers. Dotyczy osób po 50-tce o bardzo wysokich dochodach, to pokolenie wyżu demograficznego – mówi prezes PBC.

REKLAMA

Bogaci i starsi odbiorcy wszelkich dóbr konsumpcyjnych to wyznacznik naszych czasów.

gr

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej