Biopaliwa: ceny paliw raczej nie wzrosną, ale czy silniki to wytrzymają?

Polska dostosowuje prawo do wymogów UE. Benzyna będzie zawierać 10-proc. bioetanolu. Starsze silniki mogą tego nie wytrzymać. Eksperci uspakajają, że na szczęście mamy okres przejściowy.

2014-08-06, 11:53

Biopaliwa: ceny paliw raczej nie wzrosną, ale czy silniki to wytrzymają?
Czy produkcja syntetycznej benzyny jest opłacalna?. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Prezydent podpisał nowelę ustawy o biopaliwach, co to oznacza dla kierowców, i… rolników /Karolina Mózgowiec w audycji Poranne Rozmaitości Programu 1, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Podpisana właśnie przez prezydenta nowelizacja ustawy o kontrolowaniu jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach zakłada podwyższenie limitu dodatku bioetanolu z 5 do 10 procent.

Według szacunków Ministerstwa Gospodarki zmiany te mogą doprowadzić do podwyżki ceny litera benzyny o 5 groszy.

Paliwa nie powinny drożeć

Kierowcy wzrostu cen odczuć nie powinni mówi Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw. - Z generalnego mechanizmu kreowania ceny paliw najbardziej istotne są podatki w związku z tym ceny na stacjach nie powinny wzrosnąć – uważa ekspert.

Stare silniki w polskich samochodach

Jakub Faryś prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przypomina, że Polska wdraża unijne przepisy, a Unia nie wzięła pod uwagę, że w niektórych krajach w tym w Polsce średni wiek samochodu wynosi kilkanaście lat. - Samochody jeżdżące w Polsce są dwukrotnie starsze niż na przykład w Niemczech. W związku z tym w przypadku zbyt dużego dodatku bioetanolu mogą pojawić się pewne problemy, nie wszystkie silniki są przystosowane – uważa rozmówca.

Ustawa ta w niewielkim stopniu promuje biopaliwa drugiej generacji, czyli te znacznie bardziej przyjazne dla silnika.

Każdy samochód z silnikiem benzynowym wyprodukowanym po roku 2001 powinien być dostosowany do paliw z dodatkiem biokomponentów. - Dla starszych silników ratunkiem będzie okres przejściowy. Do końca 2020 roku stacje będą oferować również paliwo z 5 proc. dodatkiem bioetanolu – wyjaśnia specjalista. - Powinniśmy pamiętać o tym, że te pojazdy, które dziś są kilkunastoletnie za 5 lat będą złomowane, więc nie obawiam się  tysięcy uszkodzonych silników – dodaje.

Zwiększenie limitu dodatku biokomponentów na pewno będzie korzystny dla polskich rolników.

Karolina Mózgowiec, abo

Polecane

Wróć do strony głównej