Coraz mniej osób korzysta z komunikacji miejskiej. Nowe inwestycje odwrócą ten trend?
Przy okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu w wielu polskich miastach można było za darmo jeździć autobusami i tramwajami, a w stolicy także metrem. Okazuje się jednak, że komunikacją miejską od kilku lat jeździ coraz mniej osób.
2014-09-23, 11:57
Posłuchaj
Przykładowo w Gdańsku liczba pasażerów wzrosła z ponad 147 milionów w roku 2009 do ponad 168 milionów w 2013. W Warszawie w 2006 roku mieliśmy około 880 milionów przejazdów transportem publicznym, w 2008 - 932 miliony, a w roku ubiegłym ponad miliard.
Sytuacja się poprawia, chociaż dane GUS-u pokazują jednocześnie, że w ubiegłym roku skorzystaliśmy z transportu publicznego ponad 3,5 mld razy, czyli o 6 procent mniej niż rok wcześniej.
Ten spadek zahamować może wzrost cen paliw, podwyżka opłat za parkowanie w centrach miast oraz lepsza oferta przewoźników.
Jest szansa na poprawę oferty przewoźników
Oferta przewoźników będzie się poprawiać, tym bardziej, że komunikacja miejska ma być priorytetem w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
REKLAMA
Przykładowo, w Olsztynie powstanie pierwsza od wielu lat linia tramwajowa w Polsce zbudowana od nowa, w Warszawie już niedługo zostanie otwarta druga linia metra, a w Krakowie są duże szanse na budowę podziemnej kolejki, bo za taką inwestycją opowiedzieli się w referendum jego mieszkańcy.
Za bilety w autobusach i tramwajach będziemy płacić zbliżeniowo
Trzeba jeszcze popracować nad systemem poboru opłat. Co ciekawe, w Polsce zaprojektowano i wyprodukowano pierwszy w Unii Europejskiej automat biletowy do montażu w autobusach i tramwajach, który obsługuje płatności zbliżeniowe kartą. W Polsce jest około 3 tysięcy mobilnych automatów do biletów i ten rynek może szybko rosnąć.
Sylwia Zadrożna
Polecane
REKLAMA