Polskie wzornictwo bardzo dobrze radzi sobie za granicą
W pierwszej połowie roku wystawy prezentujące nasze meble czy ceramikę zdobyły liczną publiczność w Mediolanie, Sao Paulo i Nowym Jorku.
2014-10-06, 13:35
Posłuchaj
O promocji polskiego wzornictwa na świecie w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki opowiada Barbara Krzeska, menedżer projektu Polska Designu z Instytutu Adama Mickiewicza (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Dodaj do playlisty
W najbliższym czasie polski design będzie obecny na kluczowych festiwalach w Eindhoven, Stambule, Londynie i Tokio mówi Barbara Krzeska, menedżer projektu Polska Designu z Instytutu Adama Mickiewicza. - Polskie wzornictwo jest coraz bardziej znane i rozpoznawane na całym świecie, podoba się zarówno w Europie, w Stanach Zjednoczonych, jak i Azji.
Silna promocja
Instytut Adama Mickiewicza w ramach promocji polskiego design obecny jest na wszystkich ważnych wydarzeniach właśnie europejskich i azjatyckich. - W tym roku po raz pierwszy byliśmy także w Nowym Jorku – mówi gość. – W wielu krajach bardzo podoba się polskie wzornictwo przemysłowe m.in. meble, ceramika, różnego rodzaju produkty potrzebne do codziennego użytku, oraz zabawki – wylicza.
Za co doceniane jest polskie wzornictwo?
- Walory estetyczne, jakość i fakt, że projekty są przemyślane, to główne zalety krajowych projektów – wyjaśnia rozmówczyni. - Bardzo często polscy projektanci czerpią inspiracje w tradycji, natury i historii, nie odcinamy się od tego – dodaje.
Polskie sukcesy
Wielu polskich projektantów jest znanych i cenionych na świecie. Do tego grona zalicza się m.in. Oskar Zięta ze swoją technologią FIDU, słynnym krzesełkiem.
Tomek i Gosia Rygalik, którzy współpracują z największymi markami na świecie, skoncentrowani są na projektowaniu mebli.
Maria Jeglińska, która tworzy w Polsce, natomiast jest już bardzo dobrze rozpoznawalna zagranicą na przykład we Francji, w Wielkiej Brytanii i Nowym Jorku.
A meble są naszym hitem eksportowym. I choć nie wszystkie mogłyby być docenione za wzornictwo, to zagranicę wysyłamy aż 90 procent produkcji mebli.
Karolina Mózgowiec, abo