Telefony stacjonarne w odwrocie. Polacy wybierają nowe media
Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania ankietowe dotyczące korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2011 - 2014.
2014-12-18, 12:48
Posłuchaj
Badania konsumenckie przeprowadzane są co roku, a w ich ramach respondenci wyrażają swoje opinie na temat rynku telekomunikacyjnego i jego funkcjonowania, jakości usług, jak również określają, z których usług korzystają najczęściej.
Polacy chętniej korzystają z nowych mediów
Polacy chętnie i coraz większym zakresie korzystają z nowych mediów, poprawia się też nasz dostęp do internetu, co potwierdza Tomasz Bator, dyrektor Departamentu Strategii i Analiz UKE.
- Ponad 88 proc. ankietowanych wskazało, że korzysta z telefonu komórkowego, a 58 proc. odpowiedziało, że korzysta z internetu – mówi Tomasz Bator. – Najmniej popularną w tej chwili usługą w Polsce jest usługa telefonii stacjonarnej. Jej posiadanie deklaruje w tej chwili 23 proc. ankietowanych – dodaje.
Jak podkreśla ekspert, wyraźnie da się zaobserwować tendencję spadkową, jeśli chodzi o posiadanie telefonów stacjonarnych. Jak uważa jednak, usługa ta nie zniknie całkowicie z rynku. Część osób, zwłaszcza starszych jest bowiem przywiązana do posiadania telefonów stacjonarnych, dzięki którym mają oni kontakt z rodziną, znajomymi.
REKLAMA
- Dla pozostałych konsumentów, szczególnie dla osób młodych, jest to usługa dodatkowa do usług internetowych czy telewizyjnych, które są dla nich podstawowe – dodaje ekspert.
Konsumenci dostrzegają obniżki cen
Tomasz Bator zwraca również uwagę na pozytywny trend na rynku, jakim są obniżki cen.
- 25 proc. badanych wskazało jako pozytywną zmianę na rynku w ostatnim okresie obniżki kosztów korzystania z usług telekomunikacyjnych – mówi ekspert.
Jedna czwarta respondentów wskazała również na rozwój technologii.
REKLAMA
- Konsumenci zauważają zmiany, jakie zachodzą na rynku. Przede wszystkim coraz szybsze dostępne usługi internetowe. W 2011 roku większość konsumentów wskazywała jeszcze, że korzysta z internetu o prędkości do 2 Mb/s. W tej chwili najwięcej spośród osób ankietowanych wskazywało prędkość internetu od 10 MB/s do 30 Mb/s – mówi Tomasz Bator.
Z badania wynika również, że zwiększa się odsetek osób, które nie dostrzegają żadnych negatywnych zjawisk na tym rynku. W 2012 roku w ten sposób odpowiedziało 37 proc. badanych, dwa lata później już ponad połowa ankietowanych wskazała tę właśnie odpowiedź.
Dominik Olędzki, awi
REKLAMA